De elektrische Fulpra-vrachtfiets krijgt Erkenning Goed Industrieel Ontwerp

De elektrische vrachtfiets Fulpra L1 heeft een Erkenning Goed Industrieel Ontwerp gekregen. De fiets is ontworpen door industrieel ontwerpbureau Dynteq. Het is de eerste elektrische vrachtfiets met een RDW-typegoedkeuring en een Europese goedkeuring in de L1e-A categorie voor lichte elektrische voertuigen.

De fiets combineert een robuuste constructie, een vermogen van 1000 Watt en een netto laadvermogen van 350 kilo met een slim ergonomisch ontwerp, dat het werk van bezorgdiensten en servicedienstverleners in binnensteden vergemakkelijkt.

De Erkenning Goed Industrieel Ontwerp (GIO) wordt sinds 1985 uitgereikt. De erkenning is een kwaliteitsstempel voor goed vakmanschap en een middel om het belang van professioneel productontwerp uit te lichten. De inzendingen worden beoordeeld op vijf criteria: functionaliteit, materiaal, vormgeving, ergonomie en respect.

Dit jaar kregen 31 inzendingen het predikaat Goed Industrieel Ontwerp. De Fulpra L1 werd daarnaast samen met 16 andere inzendingen genomineerd voor de Special Awards: een speciale onderscheiding voor producten die als beste het volledige en veelzijdige verhaal van ‘goed industrieel ontwerp’ vertellen.

Niels Markvoort van Fulpra: “Er is samen met ontwikkelpartner Dynteq veel tijd in het ontwerp en de functionele ontwikkeling van de vrachtfiets gestoken. En zeker de RDW-goedkeuring is een intensief proces, waarvoor nogal wat (test)procedures doorlopen moesten worden. Uiteindelijk heeft dat werk geresulteerd in de enige Europese goedkeuring voor een vrachtfiets in de L1e-A categorie voor lichte elektrische voertuigen.”

‘Door het dichtslibben van de binnensteden door de stroom van bestelwagens van koeriersdiensten is het bedenken van innovatieve vervoersconcepten hoogst noodzakelijk. Ontwerpbureau Dynteq ontwikkelde daarom voor Fulpra de L1 elektrische vrachtfiets. In de vrachtruimte van 3 kuub passen twee standaard rolcontainers. Met maar liefst vijf deuren is de Fulpra L1 van alle kanten bereikbaar. Met zijn smalle profiel en neigconstructie kan de vrachtfiets probleemloos door de nauwe straten van historische steden manoeuvreren”, zo oordeelt het juryrapport.

De ontwerpen, die dit jaar de Erkenning Goed Industrieel Ontwerp kregen, zijn momenteel te zien tijdens de tentoonstelling van de Dutch Design Week (DDW) in het Klokgebouw in Eindhoven.