CO2-uitstoot Air France-KLM omlaag met Dyneema-vrachtnetten

Met nieuwe lichtgewichtvrachtnetten gaat Air France-KLM de CO2-uitstoot van de vrachtvloot – Air France-KLM-Martinair Cargo – te lijf. De nieuwe netten, gemaakt van Dyneema, besparen jaarlijks per net 795 liter kerosine en dat staat per net weer gelijk aan ruim 2,5 t CO2.

De netten zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Air France-KLM-Martinair Cargo, AmSafe Bridport en DSM. De netten zullen in de toekomst worden gebruikt in alle vliegtuigen van Air France-KLM-Martinair Cargo, dat hiermee  de eerste grote luchtvaartgroep is die alle netten voor vrachtpallets vervangt door netten met Dyneema.

Eerste net

Het eerste net uit UHMwPE-vezel (ultra high molecular weight polyethylene)n is op 9 juli officieel overhandigd aan KLM-president-directeur Camiel Eurlings door Atzo Nicolaï, president van DSM Nederland, en Ian Kentfield, president van AmSafe Bridport op de luchthaven Schiphol. AmSafe Bridport is de fabrikant van de netten.

Arbo en onderhoud

De netten uit Dyneema wegen ongeveer 9 kg en dat is pakweg de helft van een traditioneel net uit polyestervezel (PET). Dit maakt de netten ook beter te hanteren voor het vrachtpersoneel. Bovendien zijn de netten schadebestendiger dan de polyesternetten en dat vermindert weer het onderhoud met ongeveer de ongeveer de helft. Ook dat betekent een aanzienlijk besparing.