Onlangs is het eerste bi-directionele autolaad- en ontlaadsysteem geopend in Utrecht. Het systeem maakt gebruik van elektrische auto’s en laadpalen waarmee de auto’s zowel kunnen laden als ontladen. Koning Willem-Alexander verrichtte de opening.
In het systeem fungeren Renault Zoe deelauto’s als batterijen op wielen, die zonne-energie opslaan en op een later moment terugleveren aan het elektriciteitsnet. De gebruikte AC-technologie heeft als bijzonderheid dat de reversible lader in de voertuigen is ingebouwd en dat er dus slechts een eenvoudige aanpassing aan de bestaande laadpunten nodig is.
Ontwikkeling op industriële schaal
"Bidirectioneel laden is een belangrijke pijler van de intelligente elektrische ecosystemen van Renault", zegt directeur Electric Vehicle Division Gilles Normand. "Groupe Renault heeft voor in het voertuig ingebouwde technologie gekozen om hiermee de kosten van de laadpunten te beperken en zodoende een ontwikkeling op industriële schaal mogelijk te maken. Alleen een dergelijke grootschalige toepassing kan een duidelijke positieve impact hebben op zowel de integratie van hernieuwbare energie als op de kosten voor onze klanten en het elektriciteitsnet".
‘Autobatterijen slijten nauwelijks’
Volgens directeur Robin Berg van We Drive Solar, eigenaar van de deelauto’s, is het idee inmiddels achterhaald dat het zonde zou zijn om een dure auto-accu te verkwisten als huishoudelijke batterij. "In de praktijk blijkt het effect van extra laden en ontladen heel erg mee te vallen. Het aantal kilometers dat met de auto kan worden gereden, wordt nauwelijks beïnvloedt. Autobatterijen blijken nauwelijks te slijten en veel langer mee te kunnen dan eerst verwacht. De verwachting is zelfs dat een autobatterij langer mee gaat dan de meeste onderdelen in een auto."
Utrecht, Porto Santo, en dan Europa
Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren. Ten minste 145 bi-directionele oplaadpunten worden in de stad geïnstalleerd. Met projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de deelauto’s. Tegelijk worden op het eiland Porto Santo (in de Portugese eilandengroep Madeira) bi-directionele laadpalen geplaatst door Renault en energieleverancier Empresa de Electricidade da Madeira. Daarna zijn Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Denemarken aan bod.
Toekomstig aanbod van bidirectioneel laden voorbereiden
Groupe Renault zal bi-directioneel laden in zeven landen met verschillende partners en in verschillende projecten testen, om het toekomstige aanbod van voor te bereiden. Het doel is tweevoudig: de haalbaarheid op grote schaal bepalen en de mogelijke voordelen kwantificeren. De tests maken het mogelijk om:
- De technische en economische voordelen van het systeem in het voertuig te implementeren
- De concrete waarde aan te tonen van de diensten die aan het lokale en nationale elektriciteitsnet worden geboden, zoals het gebruik van zonne- en windenergie bevorderen, de frequentie of spanning op het netwerk controleren en de kosten van de infrastructuur beperken.
- Aan een regelgevend kader te werken voor een opslagsysteem voor mobiele energie, de mogelijke remmende factoren op te sporen en concrete oplossingen voor te stellen. Zo wordt bijvoorbeeld gewerkt aan een Iso15118-protocol voor AC bi-directioneel laden.
- Algemene normen tot stand te brengen, wat een voorwaarde is voor de toepassing op grote schaal.