In oktober vindt in Australië opnieuw het wereldkampioenschap voor zonne wagens plaats. Diverse studententeams zijn volop bezig met het ontwerpen van nieuwe, of verbeteren van bestaande zonnewagens. Zo ook het Belgische Solar Team: dat presenteerde deze week zijn nieuwe zonnewagen. Eenentwintig ingenieursstudenten van de KU Leuven hebben er een jaar lang aan gewerkt. De wagen is lichter, kleiner en toch even snel als zijn voorganger..
Om de twee jaar bouwt een groep studenten van de KU Leuven een zonnewagen om deel te nemen aan het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië. Hun nieuwe wagen, de Punch Two, reed op 21 juni zijn eerste testrit in het stukje Australië in dierentuin Planckendael. Niet toevallig op de eerste dag van de zomer, want de wagen rijdt volledig op zonne-energie.
Zevende Belgische zonnewagen
De Punch Two is de zevende Belgische zonnewagen, ontworpen en gebouwd door studenten van het Solar Team. Hij verschilt op heel wat vlakken van zijn voorgangers. Wat meteen opvalt, is dat de wagen veel kleiner is dan de vorige. Joachim Verheyen, teammanager van het Solar Team: "Om te mogen deelnemen aan het wereldkampioenschap in Australië, moet de wagen voldoen aan een aantal regels en die veranderen elke twee jaar. Voor deze editie mochten we maar vier vierkante meter zonnepaneel hebben. Da’s een stuk minder dan de vorige zonnewagen. Daarom hebben we heel het ontwerp moeten aanpassen en is hij kleiner dan de vorige."
Hoewel er minder zonnepanelen op de wagen liggen, boet hij niet in aan snelheid. De topsnelheid van de wagen is 120 kilometer per uur. Thierry Garritsen van het Solar Team: "Gelukkig zijn zonnepanelen vandaag véél efficiënter dan twee jaar geleden. We hebben de wagen ook lichter gemaakt: hij weegt nu 130 kilogram. Dat is 30 kilogram minder dan zijn voorganger. Gemiddeld zal de nieuwe wagen 85 kilometer per uur rijden."
Dag en nacht doorwerken
Het Punch Powertrain Solar Team bestaat uit 21 ingenieursstudenten van de KU Leuven. Tijdens het postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs, krijgen ze de kans om de kennis uit hun opleiding om te zetten in de praktijk. Een jaar lang hebben ze gewerkt aan hun zelfgebouwde zonnewagen. "We hebben 500 verschillende wagens ontworpen op de computer, om zo tot het allerbeste ontwerp te komen", zegt Garritsen. "Het was soms dag en nacht doorwerken", vult Joachim aan. "Ook de combinatie met de examens was niet evident. We zijn dan ook héél blij dat het gelukt is en dat we hem eindelijk kunnen zien rijden."
Wereldkampioenschap in Australië
Op 8 oktober staan ze met hun nieuwe zonnewagen aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, een tocht van meer dan 3000 kilometer dwars door Australië. "We nemen het daar op tegen 50 andere zonnewagens van over de hele wereld. Bij de vorige editie werden we vijfde op anderhalf uur van de winnaar, en dat na 5 dagen racen. Het zal ook dit jaar héél spannend worden. Ik ben ervan overtuigd dat we een goede kans maken om met de Punch Two als eerste over de finishlijn te komen", aldus teammanager Verheyen.