Autonome microvliegtuigjes tellen ‘slachtoffers’ verkeersongeluk

Internationale experts op het gebied van autonome vliegtuigtechnologie verzamelen zich op dinsdag 15 september op de Veluwe om mee te doen aan een wedstrijd voor microvliegtuigjes. Die moeten geheel zelfstandig een reeks taken uitvoeren, zoals het opsporen en analyseren van een (gesimuleerd) verkeersongeluk. De wedstrijd is onderdeel van EMAV, de European Micro Aerial Vehicle Conference, die voor het eerst in Nederland gehouden wordt: van maandag 14 t/m donderdag 17 september in Delft.

Autonome microvliegtuigen zijn kleiner dan circa 50 cm en kunnen geheel zelfstandig, dus zonder menselijke besturing, complexe taken uitvoeren. ‘De toepassingen zijn legio, denk aan het monitoren van dijken of oliepijpleidingen of het meten van giftige stoffen in de lucht, bijvoorbeeld bij branden. Ook voor ‘crowd control’, bijvoorbeeld bij de Vierdaagse, is de technologie bruikbaar’, aldus Bart Remes, onderzoeker aan de TU Delft.

Microvliegtuigjes zijn relatief goedkoop en kunnen met grote aantallen tegelijk in een netwerk samenwerken. ‘Vooral in crisissituaties is het belangrijk om snel informatie op de juiste plek te krijgen. Microvliegtuigjes kunnen daarvoor in de toekomst heel waardevol worden’, zegt Matthijs Amelink, onderzoeker bij het D-CIS Lab en Thales.

Verkeersongeluk
Aan de wedstrijd voor autonome microvliegtuigjes in ‘t Harde doen teams mee uit onder andere Duitsland, Zwitserland, Groot-Brittannië en uiteraard Delft. De competitie is een ware uitdaging: ‘Eerst moet het vliegtuig een gesimuleerd verkeersongeluk vinden. Aan de andere kant van een heuvel, uit het zicht van de teamleden, staat een voertuig opgesteld met daaromheen blauwe en rode poppen, die de slachtoffers voorstellen. Het vliegtuig moet het ongeluk vinden, de rode of de blauwe poppen tellen en het aantal doorgeven. Extra punten zijn te verdienen door een ballon te raken en door een portaal te vliegen”, vertelt organisator en TU-onderzoeker Guido de Croon.

‘Extra bijzonder deze keer is dat we de teams hebben uitgedaagd om meerdere autonome vliegtuigen te laten samenwerken. Deze zogenaamde zwermtechnologie is voor veel toepassingen aantrekkelijk, bijvoorbeeld bij het zoeken naar drenkelingen.’