Miljardenmarkt dankzij elektrische auto

De uitrol van het landelijk dekkend netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s kan de installatiebranche miljarden euro’s omzet opleveren. Niet alleen met de laadzuilen zelf, ook met het aanpassen van het elektriciteitsnetwerk. Diverse exposanten grijpen Elektrotechniek 2013 daarom aan om hun innovaties te tonen en de installatiebranche te overtuigen van de kansen.

Iedereen zal ondertussen wel eens een plug-in hybride of een elektrische auto voorbij hebben zien zoeven. Maar, eerlijk is eerlijk: e-mobility heeft tot nog toe de straten van Nederland noch de harten van automobilisten veroverd. Toch staat de doorbraak voor de deur, denken experts. Volkswagen verwacht dat de prijs van een accu binnen drie jaar zakt naar 2.800 euro, waardoor de elektrische auto goedkoper in aanschaf wordt dan z’n evenknie met verbrandingsmotor. "En als gemeenten echt eens beleid gaan ontwikkelen om de fijnstofproblematiek aan te pakken, ontstaat er een enorme markt voor elektrische auto’s", zegt Marcel Wennekes, productmanager AC laadoplossingen bij ABB. Twee argumenten die pleiten voor de lang verwachte doorbraak van e-mobiliteit. Als die er komt, ontwikkelt zich een nieuwe markt voor de elektrotechnische installatiebranche. Daarom is e-mobility op de vakbeurs Elektrotechniek (30 september – 4 oktober in de Jaarbeurs Utrecht) een belangrijk thema.
 

Miljardenmarkt

ABB rekende in de businessplannen voor e-mobility aanvankelijk met de komst van 365 000 elektrische voertuigen in Nederland voor 2020. Netwerkbeheerder Enexis was nog een stuk optimistischer met 700 000 auto’s. Beide cijfers zijn ondertussen bijgesteld naar om en nabij de 200 000 voertuigen. Met zo’n 2,5 oplaadpunten per elektrische auto blijft het nog steeds een zeer aantrekkelijke markt.

De crisis doet de mensen de hand op de knip houden, ook als het om elektrische auto’s gaat, denkt Marcel Wennekes. "Toch betekenen 500 000 laadpunten een markt van 2 tot 3 miljard euro in Nederland." Hateha, dat de laadoplossingen van het Duitse merk Mennekes in Nederland op de markt brengt, rekent op zo’n 450 000 laadpunten in Nederland tegen 2020. "Minstens 80 procent daarvan is interessant voor de installateur", zegt Dafne Brouwer van Hateha. "Wij zien hier grote kansen voor zowel de groothandel als de elektro-installateur." Beide groepen tonen interesse, merkt men bij Hateha, dat sinds begin dit jaar met een apart hiervoor ingerichte truck door het land reist om de mogelijkheden die de laadzuilen, wand-laadstations en systeemunit van Mennekes voor de branche bieden, onder de aandacht te brengen. Ook biedt Hateha cursussen en opleidingen voor installateurs aan. "De interesse is er bij zowel groothandel, installateurs alsook adviseurs en projectontwikkelaars. Eigenaren van parkeergarages tonen bijvoorbeeld belangstelling, maar ook horeca-ondernemers, gemeenten, veel bedrijven en ook particulieren. Wij zien de verkopen van onze laadoplossingen stijgen."

Méér dan laadpunt installeren

De uitrol van het laadpuntennetwerk levert de installatiebranche de komende jaren handenvol werk op. Het gaat namelijk niet alleen om de laadzuil zelf. Vaak zijn aanpassingen aan de installatie nodig. "Als je een elektrische auto gaat laden, gedraagt de installatie zich anders dan we gewend zijn", zegt Marcel Wennekes van ABB. Bij particulieren thuis wordt doorgaans amper 30 procent van de maximale capaciteit gebruikt. Bij een kantoorpand is de energieverdeler ontworpen voor een elektrische gelijktijdigheid van 65% van het maximale gebruik. "Maar als je langdurig elektrische auto’s gaat opladen, gaat dat fout. Daar is een normale energieverdeler niet op berekend", benadrukt de productmanager. Het bedrijf heeft daarom veiligheidsvoorschriften opgesteld. "Hier ligt absoluut werk voor de installateur om straks veilig op te kunnen laden. Als particulieren zelf aan de slag gaan met het installeren van laadpalen, ontstaan er problemen."

Intelligentie

De laadoplossingen moeten behalve stroom leveren, ook in staat zijn te communiceren. Zeker als je bij een bedrijf een aantal laadzuilen installeert, is geïntegreerde intelligentie onmisbaar. Mennekes biedt hiervoor oplossingen aan, waarbij de intelligentie varieert van het activeren van de zuil via een SMS of een RFID-chip (in een kaart) tot en met communicatie tussen verschillende laadzuilen binnen een systeem, zodat het net niet overbelast raakt. Dafne Brouwer: "In een niet afgesloten omgeving vraagt de markt dit. Verder zoekt men flexibiliteit, waarbij laadoplossingen van Mennekes die 32 A kunnen laden, ook terug kunnen schakelen naar 16 A omdat sommige auto’s met hooguit 16 ampère kunnen laden." Hoewel de laadpunten van Mennekes nog niet dynamisch kunnen reageren, kun je wel bepaalde zaken nu al instellen, bijvoorbeeld de maximale stroom waarmee opgeladen kan worden. In zekere zin kan men zo dus aan lastmanagement doen, bijvoorbeeld als op een parkeerplek zowel laadzuilen zijn voor mensen die langere tijd hun auto willen opladen alsook plekken voor kort parkeerders. Daarnaast vindt automatisch de communicatie naar back office systemen plaats.  

Hospitality charging

Zal de volgende stap dan de aanleg van smart grids zijn? Marcel Wennekes betwijfelt dit. Hij denkt eerder dat netwerkbeheerders particulieren zullen dwingen hun zelf opgewekte energie zelf te gebruiken. Daarom onderzoekt ABB de mogelijkheid om gebruikte accu’s van auto’s een tweede leven te geven en opnieuw te gebruiken als opslag voor hernieuwbare energie, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Op Elektrotechniek laat ABB verschillende systemen zien, zowel voor het snelladen alsook voor het langzaam laden en kleinere DC-stations, bijvoorbeeld voor bij winkels en bedrijven. Marcel Wennekes: "We hebben een andere mindset nodig. Vandaag zijn we gewend door te rijden tot je tank bijna leeg is. Straks rijden we van laadpunt naar laadpunt." Hij verwacht daarom veel van het zogenaamde hospitality charging: bedrijven plaatsen laadpunten waar automobilisten tijdens hun bezoek gratis stroom kunnen aftappen voor hun auto. "Ze vragen toch ook niks extra’s voor de kop koffie en de gratis Wifi die je nu krijgt?" En als onderneming laat je zien hoe groen je bent.