Computeranimaties printen op verpakkingen

Stel je voor dat je elektronica kan printen, net als inkt, op welk oppervlak dan ook. Op een dun laagje plastic bijvoorbeeld, dat vervolgens gebogen of opgerold kan worden. De mogelijkheden zijn eindeloos: lichtgevende plafonds, meubels, verpakkingen, reclameborden, kledij, vrachtwagenbekleding enz. Lumoza, een nieuwe spin-off van het Instituut voor Materiaalonderzoek (IMO) van UHasselt en IMEC, gaat deze technologie naar de markt te brengen. Lumoza zal zich in eerste fase richten op de reclame- en verpakkingssector.

Het eerste product is een innovatieve reclametoepassing waarbij lichtgevende (of elektroluminescente) inkt geprint wordt op een flexibel laagje. De geprinte inkt wordt aangestuurd via een driver die de animatie (opeenvolging en timing) van het licht regelt. Zo kunnen lichtgevende en computeranimaties flinterdun gedrukt worden.

Lumoza richt zich in eerste instantie tot de reclame- en verpakkingssector, die beide voortdurend op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden. Er is onder meer interesse voor originele aantrekkelijke verpakkingen uit de sector van DVD-verpakkingen. Later behoren ook meer duurzame toepassingen, bijvoorbeeld in de bouwsector, tot de mogelijkheden.

Hoe het begon…

Lumoza is ontstaan uit het onderzoek van het Instituut voor Materiaalonderzoek (IMO) van de UHasselt en IMOMEC, het geassocieerd laboratorium van IMEC op de Campus in Diepenbeek. Printable Electronics is al sedert jaren een van de onderzoekstopics van prof. dr. Dirk Vanderzande en prof. dr. Jean Manca, beiden founding fathers van Lumoza. Prof. dr. Jean Manca was trouwens ook de promotor van Wouter Moons, de CEO van Lumoza, toen deze promoveerde aan het IMO. Hij onderzocht er de mogelijkheden van drukbare elektronica, die min of meer de vorm aanneemt van verf of inkt. Het feit dat die zowat overal aangebracht kan worden, ook op flexibele oppervlakten, is al opmerkelijk. Bovendien warmt het aangebrachte materiaal niet op, omdat ruim 95 procent van de energie omgezet wordt in licht.

Bijzonder businessmodel

Lumoza is een spin-off van de Universiteit Hasselt, IMEC en Artist Screen. Het betreft een opmerkelijke vorm van technologietransfer, waarbij UHasselt opteert voor een open samenwerking met een bestaand bedrijf, Artist Screen is een Belgisch zeefdrukbedrijf, met bijzondere expertise op het vlak van bedrukken van PVC. Door de samenwerking beschikt Lumoza direct over productiecapaciteit en toegang tot de reclame- en verpakkingsmarkt, wat een groot concurrentieel voordeel inhoudt.

De oprichting van spin-offs is voor UHasselt en IMEC een manier om hun kennis en technologie binnen Vlaanderen te verspreiden. Zowel UHasselt als IMEC zullen Lumoza begeleiden in het eerste traject na de oprichting. Samen met enkele privé-investeerders, stonden zij ook in voor de startfinanciering van Lumoza.