Publieksprijs Solar Decathlon naar Hogeschool Utrecht

Het studententeam van Hogeschool Utrecht heeft met haar inzending Selficient – a sustainable and affordable house for everyman – de publieksprijs gewonnen tijdens de Amerikaanse duurzaamheidswedstrijd Solar Decathlon.

Het belangrijkste aspect van Selficient is de modulariteit. De gestandaardiseerde elementen zoals het frame en het dak vormen de basis. Door die basiselementen is het mogelijk om onderdelen vast of los te koppelen, wat het huis gemakkelijk aanpasbaar maakt. Het woonhuis groeit mee met de woonwensen van de bewoners en door middel van massaproductie kunnen de basisonderdelen voordelig op de markt komen. Op deze manier is Selficient een duurzaam, innovatief en betaalbaar huis voor alle sociale klassen. Van de 100 haalbare punten, wist het team 80 punten binnen te slepen voor het architectonische vertoon en het aanpasbare concept.

Douchewater hergebruikt

De zonnepanelen van het huis wekken de benodigde energie op. Deze energie wordt voor eigen gebruik opgeslagen in het huis. Als de bewoner energie over heeft, dan kan dit gedeeld worden met anderen. Binnen het huis wordt de temperatuur gereguleerd door een warmtepomp en vloerverwarming. Bij het douchen wordt het verbruikte water gefilterd en nogmaals gebruikt.

Olympische Spelen van de duurzaamheid

Elf internationale universiteiten namen het tijdens de finale van ‘de Olympische Spelen van de duurzaamheid’ twee weken lang tegen elkaar op, waarbij zij punten konden scoren op de categorieën: energie, engineering, architectuur, water efficiëntie, innovatie, communicatie, homelife, marktpotentieel, gezondheid & comfort en huishoudelijke apparatuur.

‘Selficient’ kreeg maar liefst 2000 publieksstemmen. Het was de eerste keer dat de hogeschool meedeed aan de wedstrijd. Ook was het team van Selficient de enige vertegenwoordiging van een hogeschool tussen universiteitenteams. Het team koos voor een modulaire, circulaire en energieneutrale benadering van bouwen.

In de reguliere finale eindigde het op de zevende plaats. De studenten wonnen bovendien deelprijzen in de categorieën Marktpotentieel (2e) en Water (3e). De jury noemde het concept ‘passend bij de wensen van de doelgroep’. Ook zouden de kosten haalbaar zijn voor verschillende sociale klassen. De energiezuinigheid en de toegevoegde waarde voor de huizenmarkt werden hoog beloond met de tweede prijs.