Kamervragen over blootstelling aan chroom-6

De Inspectie SZW zal nog dit jaar relevante branches over mogelijke blootstelling aan chroom-6 benaderen en waar nodig gericht optreden.

Daarnaast zal minister Asscher (SZW) voorlichting gaan geven over de noodzaak tot het nemen van beheersmaatregelen en toepassen van adem- en huidbescherming bij werkzaamheden met chroom 6, waaronder het schuren van oude chroombevattende verflagen. Dat schrijft Asscher in antwoord op Kamervragen van de SP en de PvdA naar aanleiding van het bericht "Honderden Tilburgers mogelijk blootgesteld aan chroom-6”.

Schadeclaim

Verder geeft Asscher aan dat de gemeente Tilburg heeft aangegeven dat mensen zich met vragen of voor een gericht medisch gesprek kunnen melden bij het CAOP (Centrum voor Arbeidsverhoudingen Overheidspersoneel). Volgens de gemeente Tilburg hebben zich daar tot 23 mei 128 mensen gemeld. 64 van hen hebben zich gemeld voor een gericht medisch gesprek. Hoeveel mensen hiervan gezondheidsklachten hebben is bij Asscher niet bekend. De NS heeft de minister laten weten op dit moment één concrete schadeclaim te hebben ontvangen, waarbij causaliteit tussen werkzaamheden en gezondheidsklachten nog onderzocht moet worden. Volgens NS is het onderzoek binnen NedTrain naar de huidige werkomstandigheden inmiddels afgerond en vastgelegd in een risico-inventarisatie en -evaluatierapport.

Werkplaatsen

Volgens Asscher heeft het onderzoek laten zien dat bij bepaalde werkzaamheden op de locaties Haarlem, Berkel-Enschot, Leidschendam, Onnen en Maastricht medewerkers in aanraking kunnen komen met chroom-6 tijdens schuur/slijpwerkzaamheden. ‘Hoewel hier sprake is van gecontroleerde omstandigheden zijn in afstemming met onder andere een onafhankelijke specialist, de Inspectie SZW en de Ondernemingsraad aanvullende verbetermaatregelen getroffen’, aldus de minister. Naast deze werkplaatsen zijn er in het verleden werkzaamheden verricht aan oude treinstellen in de nu gesloten werkplaatsen Zwolle, Tilburg, Rotterdam en Amersfoort.  

Verleden

Ten aanzien van historisch onderzoek heeft NedTrain een verkenning gedaan naar de situatie rondom chroom-6 in het verleden. Het doel van de verkenning was vaststellen welke informatie over het verleden beschikbaar is en hoeveel er op dit moment bekend is ten aanzien van de samenstelling van verf en de werkwijzen op zowel huidige als oude locaties. Hieruit is onder andere naar voren gekomen dat er sinds 1990 geen chroom-6 meer is verwerkt in de verf van treinen, aldus de minister.

Klik op de volgende link om meer te lezen over: Beantwoording Kamervragen over mogelijke blootstelling aan chroom-6

Bron: Arbozone/Rijksoverheid