De ‘selvie’: publiek participeert in K3-show

Studio 100 en iMinds van de UGent en de UAntwerpen slaan de handen ineen voor de wereldwijde première van een nieuw digitaal concept. Het publiek stuurt tijdens de show filmpjes van zichzelf naar het grote scherm, en zo een totaal nieuwe beleving creëren.

Tijdens de K3-show van 9 februari in de Lotto Arena in Antwerpen kunnen mensen in het publiek filmpjes van zichzelf naar het grote scherm kunnen doorsturen en op die manier een extra interactieve component aan het spektakel toevoegen. Het is voor het eerst dat de selvie-technologie tijdens een groot evenement wordt getest- en er wordt nog volop gezocht naar mensen die aan het experiment willen deelnemen.

Selvie = selfie-video

Als je tegenwoordig naar een show of evenement gaat, moet je meestal je smartphone uitzetten, omdat er tijdens de optredens geen foto’s of video’s mogen worden gemaakt. In het kader van het Selvie-project van digitaal onderzoekscentrum iMinds wil Studio 100 het nu echter over een volledig andere boeg gooien. Zo werd in het afgelopen jaar concreet onderzocht hoe mensen tijdens evenementen wél aan de slag kunnen gaan met hun smartphone, om op die manier hun betrokkenheid met de show verder te vergroten.

"Zo ontwikkelden we het concept van de ‘selvie’ – een video-gebaseerde selfie," zegt Anja Van Mensel, Studio 100. "Tijdens de K3-show op 9 februari geven we een aantal tickets uit aan mensen die gedurende het optreden korte filmpjes van zichzelf in real time naar de regiekamer doorsturen. Met dat materiaal gaat onze regisseur dan aan de slag om een totaal nieuw showelement te creëren – waarbij een aantal filmpjes tijdens het optreden op het grote scherm geprojecteerd worden. Het gaat hier om een wereldwijde primeur waarmee we nu ook een belangrijke digitale component willen toevoegen aan een van onze live evenementen."

Grootschaligheid zorgt voor technologische uitdagingen

"Op technologisch vlak stelt dit soort toepassingen ons toch wel voor een aantal uitdagingen. En die werden specifiek aangepakt tijdens het Selvie-project", zegt prof. Steven Latré (iMinds – UAntwerpen). "Een beeld doorsturen van één concertganger op een evenement, dat lukt immers wel. Maar dat doen voor duizenden mensen tegelijkertijd, is een heel ander paar mouwen. Zo moet het draadloze netwerk kunnen omgaan met die plotselinge toevloed aan video’s, moeten verschillende videoformaten ondersteund worden, en moet de regisseur aan de slag met duizenden videocamera’s in plaats van een handvol. We hebben al een paar kleinschalige testen achter de rug, en zijn erg benieuwd naar de resultaten van dit eerste grootschalige experiment. We hopen alvast op enthousiaste reacties van het publiek."

Wie interesse heeft om de K3-show mee te maken en tijdens de voorstelling met selvies te experimenteren, kan via de website van Studio 100 tickets bestellen met 20% korting.

Over het Selvie-project

Het Selvie-project werd uitgevoerd binnen het media-innovatiekader van iMinds. Een jaar lang werkte een consortium van bedrijven (Studio 100, Multicap en Videohouse) en iMinds-onderzoekers aan de universiteiten van Antwerpen en Gent aan de ontwikkeling van technologie die een schaalbare en efficiënte video-interactie met het publiek mogelijk maakt tijdens live events.