‘Eerste hulp bij innovatie’ helpt ondernemers vernieuwen

Innovatieve ondernemingen zijn winstgevender dan bedrijven die niet innoveren. Als ondernemer moet je dus blijven vernieuwen om te kunnen concurreren en te groeien. Het boek ‘Eerste Hulp bij Innovatie’ van TNO en MKB-Nederland helpt ondernemers op weg.

Arnold Stokking, managing director Industrie bij TNO, overhandigde het eerste exemplaar van het boek aan Nina Huck. Zij is plant manager bij Philips Lightning en onderschrijft de stelling dat innovatie van vitaal belang is voor het bedrijfsleven. De overhandiging vond plaats tijdens de ontbijtsessie ‘Smart Industry, kansen voor MKB-ondernemers!’ op de Week van de Ondernemer in Groningen.

Vernieuwing is van levensbelang

Bedrijven die niet vernieuwen verliezen hun concurrentiepositie en uiteindelijk hun bestaansrecht, zo blijkt uit onderzoek van onder andere TNO en de Erasmus Universiteit. Voor veel bedrijven is dat dan ook de grootste drijfveer voor innovatie.

"Je moet slim inspelen op de toekomstige vraag van de markt. Veranderingen gaan soms razendsnel, daar moet je als ondernemers op voorbereid zijn" aldus Erik Ham, directeur MKB bij TNO. Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland voegt daaraan toe: "Innoveren is noodzakelijk, maar innoveren is niet vanzelfsprekend en voor velen onbekend terrein."

Een boek over innovatie dat stappenplannen, nuttige tips en inspirerende ondernemersverhalen over nut en noodzaak van vernieuwing biedt, is dus geen overbodige luxe.

Maar wat is innovatie nu precies? Wanneer moet je innoveren en hoe pak je dat aan? Hoe zit het met subsidies en andere financieringsmogelijkheden? En hoe breng je je nieuwe innovatie aan de man? Veel ondernemers worstelen met dit soort vragen. ‘Eerste Hulp bij Innovatie’ geeft antwoord.

Verschillende vormen van innovatie

We denken bij innovatie vaak aan technologische vernieuwing, omdat dit direct zichtbaar is. De nieuwe iPhone en een intelligente thermostaat zijn innovaties die iedereen kent. Maar innoveren is ook het inspelen op een veranderende vraag vanuit de markt of op maatschappelijke ontwikkelingen. Of het optimaliseren van je productieproces en het aanpassen van processen en werkwijzen. Innovaties kunnen ook variëren in complexiteit: een restauranthouder die een nieuwe, modernere oven aanschaft, innoveert net zo goed als een ondernemer die zijn volledige bedrijfsvoering automatiseert.

e-book

‘Eerste Hulp bij Innovatie’ is een uitgave van MKB Servicedesk in opdracht van MKB-Nederland en TNO en gaat in op al deze innovatievormen. Bezoekers van de ontbijtsessies en de TNO-stand op de Week van de Ondernemer ontvangen een exclusief hardcopy exemplaar van Eerste Hulp bij Innovatie. Het boek is als e-book kosteloos te downloaden via het online ondernemersplatform MKB Servicedesk.

Week van de ondernemer

TNO is partner van de Week van de Ondernemer. Tijdens dit evenement kunnen ondernemers inspiratie opdoen, in contact komen met andere ondernemers en zich laten informeren door specialisten over vraagstukken die hen als ondernemer bezighouden.

De Week van de Ondernemer is dit jaar nog te bezoeken:

Nina Huck en Arnold Stokking