Eerste praktijkproef voor Solar Team Twente

Het schaalmodel van de nieuwe zonneauto van Solar Team Twente wprdt voor het eerst op de proef gesteld in een windtunnel. De eerste testen laten zien hoe de luchtstromingen zich om de zonneauto heen bewegen.

De test wordt uitgevord in de windtunnel van partner Stichting Duits Nederlandse Wintunnels (DNW) in Marknesse. Na vijf maanden ontwerpen wordt het nieuwe ontwerp van de zonneauto in de windtunnel gezet om te bekijken hoe de wind zich in de praktijk om de zonneauto heen beweegt.

"We hebben maanden aan het ontwerp gewerkt en nu zullen we zien waar de theorie afwijkt van de praktijk", vertelt Lars van der Aa van Solar Team Twente. "Het worden twee spannende tstdagen waarin duidelijk wordt hoe goed ons ontwerp is."

Aerodynamica 

Vijf maanden lang hebben Lars van der Aa en teamleden Julian Biesheuvel en Coen Hartjes ontwerpen gemaakt voor de nieuwe zonneauto. "We hebben er met zijn drieën uren en uren aan gewerkt. Het is spannend om te zien hoe het in de praktijk presteert", vindt Coen Hartjes. "Het aerodynamisch ontwerp is een belangrijk onderdeel voor de zonneauto . De energie moet zo efficiënt mogelijk omgezet worden, anders hebben we geen kans om te winnen. Wanneer de zonneauto weinig luchtweerstand heeft, blijft er veel energie bespaard. Alle kleine beetjes helpen."

Het doel van het technisch team was om een lagere luchtweerstand te krijgen dan die van The Red Engine, de vorige zonneauto, die slechts de luchtweerstand van een a4’tje had. In de windtunnel is te meten hoe de wind zich in de praktijk om de auto heen beweegt. Aan de hand van de resultaten van de twee dagen gaan de mannen aan de slag om het ontwerp te optimaliseren.

Solar Team Twente

Solar Team Twente bestaat uit negentien studenten van Saxion en Universiteit Twente met één droom: met de snelste zonneauto als eerste over de finish tijdens de World Solar Challenge in oktober 2015 te Australië, een race van 3000 kilometer dwars door de outback.