1200 proefkonijnen gezocht voor akoestiekmeting

Een volle concertzaal, ofwel 1200 mensen, is nodig voor een akoestiekmeting door twee wetenschappers van de TU Eindhoven op maandag 20 oktober. Remy Wenmaekers en Constant Hak meten voor het eerst het effect van orkest én publiek op de akoestiek van de grote zaal van Muziekgebouw Eindhoven. De meting is het hoogtepunt van Architectural Acoustics, een avond vol muziek en wetenswaardigheden over architectuur en akoestiek tijdens de Dutch Design Week.

De meting van Wenmaekers en Hak, verbonden aan het Laboratorium voor Akoestiek van de faculteit Bouwkunde, is nooit eerder gedaan. ‘Als akoesticus werk je altijd met lege zalen. Maar de aanwezigheid van het publiek, en ook die van het orkest, heeft daar natuurlijk effect op’, zegt Wenmaekers. Voor eerder onderzoek, naar podium-akoestiek, hebben de twee wetenschappers een orkest van etalagepoppen ingezet. Dit tachtigkoppige dummy-orkest doet ook deze keer mee.

Constant Hak (links) en Remy Wenmaekers.

Gehoorschade bestrijden

Het onderzoek van deze avond, georganiseerd door de TU/e en Muziekgebouw Eindhoven, is van belang om de muziekbeleving van het publiek verder te kunnen verbeteren. Het TU/e-akoestiekonderzoek komt ook de musici ten goede: de akoestiek heeft invloed op hoe zij zelf de muziek om zich heen horen. Zo kan worden bepaald wat een ideale plek is om samen te spelen. Ook de plekken waar een musicus meer risico loopt op gehoorschade komen in beeld. Gehoorschade komt relatief veel voor onder orkestmusici.

Meting ook visueel

Met de tonen en geluiden die nodig zijn voor de meting, is een muziekstuk gecomponeerd. De meting duurt enkele minuten. Licht- en geluidkunstenaar Edwin van der Heide maakt er met lasers ook een visuele belevenis van.  

Muziek, akoestiek en architectuur

Rondom de meting is er een avondvullend programma met architectuur, akoestiek en muziek. Chris van Duijn, partner bij het internationaal bekende architectenbureau Office for Metropolitan Architecture (OMA) geeft een lezing over de relatie tussen architectuur en akoestiek in een aantal van hun wereldberoemde gebouwen.* Kees Tazelaar van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag vertelt over de elektronische muziek in het Philips Paviljoen in Brussel in 1958, Constant Hak en Ella Braat over de bijzondere akoestiek van deze zaal. Bij de ingang van Muziekgebouw Eindhoven speelt Jeroen van Veen op twee vleugels, binnen speelt Aart Bergwerff delen van het Canto Ostinato op het orgel, violist Piotr Jasiurkowski probeert spelenderwijs de akoestiek uit. Componist Merlijn Twaalfhoven verzorgt samen met de Ethiopische zangeres Minyeshu, de sopraan Brigitte van Hagen en een koor het slotakkoord. In de afterparty speelt de studentenband junXion.

*Level Acoustics, een van de TU/e bedrijven, en het Laboratorium voor Akoestiek van de TU/e hebben aan deze projecten bijgedragen met akoestisch schaalmodelonderzoek en als akoestisch adviseur, veelvuldig samen met Royal HaskoningDHV.

Tickets en meer informatie

Maandag 20 oktober
20:00 … 23.30 uur
Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven
Info: www.tue.nl/architectural_acoustics
Tickets € 7,50, studenten € 5