Impuls voor materiaalonderzoek in Twente

De Stichting FOM heeft twee Twentse onderzoeksprojecten van het Materials innovation institute (M2i) gehonoreerd. UT-onderzoekers Ton van den Boogaard en Matthijn de Rooij (beiden faculteit CTW) dienden een succesvol projectvoorstel op het gebied van hightech materialen in. Van den Boogaard doet onderzoek naar ultrasterk staal en De Rooij werkt aan het verminderen van het brandstofverbruik van zuigermotoren. In totaal is bijna twee miljoen euro toegekend aan zeven projecten. Bedrijven zoals Tata Steel en DAF financieren het onderzoek voor de helft.

Onderzoekers konden samen met bedrijven projectvoorstellen indienen, waarbij de bedrijven vijftig procent van de projectkosten in cash bijdragen. Er zijn zowel theoretische als experimentele onderzoeksprojecten gehonoreerd. Ze zijn allemaal fundamenteel van aard én hebben een duidelijke link naar een toepassing.

Materiaaleigenschappen en processpreiding van hogesterkte staal (Differentiatie door spreiding op maat)

Prof.dr.ir. Ton van den Boogaard – Tata Steel, Fontijne Grotnes

Met Advanced High Strength Steels (AHSS) kunnen lichtere, efficiëntere auto’s worden geproduceerd, met een lagere CO2-uitstoot. Maar het vormen van AHSS luistert nauwer dan bij gebruikelijk constructiestaal: door de materiaaleigenschappen en processpreiding ontstaan er vaak fouten in de productie. Om het productieproces te verbeteren maken procesontwerpers gebruik van wiskundige optimalisaties. In dit project zal een model ontwikkeld worden om de spreiding van echte materialen tijdens het vormen en de terugvering te kwantificeren. Tata Steel zal dit model gebruiken om hun klanten te helpen op een gedegen manier AHSS te produceren en zo te voldoen aan de eisen die aan het brandstofverbruik en de uitstoot van auto’s gesteld worden.

Smering en versneld beproeven van zeer dynamische nokstoter-contactvlakken

Dr. ir. Matthijn de Rooij – DAF, SKF

Om het brandstofverbruik van zuigermotoren te verminderen, is de autoindustrie altijd op zoek naar manieren om energieverlies door interne wrijving te verminderen. Tegelijkertijd moet een kleinere motor dezelfde kracht genereren, waardoor de mechanische onderdelen zwaarder belast worden. Een essentieel proces bij het behalen van deze doelstellingen is smering van de nokstoter, een geolied contact dat aangedreven wordt door de nokkenas en aan zeer dynamische operationele omstandigheden (qua belasting en snelheid) blootgesteld wordt. In dit onderzoek gaan wij de staat van de smering vaststellen in een zeer dynamisch contact, door middel van numerieke modellering en experimenteel onderzoek. SKF en DAF zullen deze kennis gebruiken om de accelerated lifetime tests kritisch te evalueren en als input voor de optimalisatie van het tribologische contact.

Over de HTM-calls

Binnen de Topsector High Tech Systemen en Materialen (HTSM), organiseren de Stichting FOM en Technologiestichting STW samen met de stichting Materials innovation institute (M2i) een serie High Tech Materials calls. De calls worden sinds het voorjaar van 2013 twee keer per jaar georganiseerd, met FOM of STW als trekker. Het doel van de HTM-calls is een impuls te geven aan het wetenschappelijk materialenonderzoek – gericht op industriële toepassing – in Nederland.

Naast de twee calls uit Twente werden er vijf calls van de TU Delft gehonoreerd.