5262 WakaWakas voor Stichting Vluchteling

De ‘Solar for Syria’ campagne van WakaWaka leverde dankzij de steun van bedrijven en particulieren 5262 WakaWakas op. Deze hebben een commerciële waarde van € 264.718. Tijdens het voorprogramma van de Nacht van de Vluchteling werd een symbolische cheque overhandigd aan Waldemar Torenstra, ambassadeur van de Nacht van de Vluchteling.

In Syrische vluchtelingenkampen ontbreken veelal basisvoorzieningen als eten, goed onderdak, medische verzorging en elektriciteit. In een vluchtelingenkamp stopt het leven daarom als het donker wordt. Met één WakaWaka heeft een gezin ‘s avonds weer licht om te koken, te lezen, huiswerk te maken en veilig naar buiten te gaan. Bovendien geeft de WakaWaka de  vluchtelingen de mogelijkheid om hun telefoon op te laden, zodat ze contact kunnen houden met de buitenwereld.

"De Syrische vluchtelingen die ik sprak vertelden mij hoe goed de WakaWakas werken en hoe essentieel ze zijn in het dagelijks leven." zegt Tineke Ceelen, directeur van Stichting Vluchteling. De afgelopen maanden werden er door Stichting Vluchteling en andere organisaties al 26 000 WakaWakas verspreid in Syrië. Door het succes van de Solar for Syria campagne kunnen daar nu nog eens ruim 5000 bij worden opgeteld.

"Eerdere campagnes toonden aan dat een ‘Buy One – Give One’ actie de beste manier is om WakaWaka’s te verzamelen voor noodhulp", aldus Maurits Groen en Camille van Gestel. Voor elke WakaWaka die via de Solar for Syria campagne verkocht wordt gaat er ook een naar Syrische vluchtelingen. Grote aantallen WakaWakas, afgenomen door bedrijven als Essent en Accenture, hebben hierdoor direct impact op de levens van duizenden Syrische vluchtelingen.

Meer over de campagne, achtergrondinformatie over de situatie in Syrië, persoonlijke verhalen van vluchtelingen en foto- en videoverslagen uit de vluchtelingenkampen zijn te vinden op www.solarforsyria.org.