PowerMatching City bekroond als duurzame topoplossing tijdens Rio+20

Voormalig gouverneur van Californië Arnold Schwarzenegger, duurzaamheidlegende en voormalig premier van Noorwegen Gro Harlem Brundtland, mediamagnaat en filantroop Ted Turner en 150 VIP’s hebben het eerste concrete resultaat van Rio+20, de VN Conferentie voor Duurzame Ontwikkeling in Rio de Janeiro, Brazilië, gevierd: de lancering van Sustainia100.PowerMatching City, het eerste totaalconcept smart grid (intelligent energienet) implementatieproject ter wereld, is geselecteerd voor deze prestigieuze lijst van duurzame oplossingen.

PowerMatching City – een smart grid project met 25 huishoudens in Hoogkerk nabij Groningen – heeft aangetoond dat het mogelijk is om een intelligent energienetwerk te creëren met bijbehorend marktmodel en met gebruik van bestaande technologieën. Het systeem stelt consumenten in staat om onderling elektriciteit uit te wisselen en houdt tegelijkertijd het comfortniveau op hetzelfde peil.

Transitie

Als eerste real-life smart grid gemeenschap ter wereld die ook de eerste onderzoeksresultaten ter wereld heeft geleverd, speelt PowerMatching City een belangrijke rol in de wereldwijde ontwikkeling van intelligente netwerken en de transitie naar een duurzaam energiesysteem. 25 huishoudens zijn onderling met elkaar verbonden als onderdeel van een proef en uitgerust met micro-WKK’s (warmte-krachtkoppeling), hybride warmtepompen, slimme meters, zonnepanelen, oplaadstations voor elektrische voertuigen en overige, slimme huishoudelijke apparaten. Gezamenlijk vormen deze huishoudens een intelligent energiesysteem.

Het project wordt uitgevoerd door distributienetbeheerder Enexis, energiebedrijf Essent, gasinfrastructuurbedrijf Gasunie, systeemintegrator ICT Automatisering en kennisinstituut TNO, onder leiding van energiekennisbedrijf DNV KEMA Energy & Sustainability. Kennispartners van PowerMatching City zijn de TU Delft, TU Eindhoven en de Hanze Hogeschool Groningen.

Gezien de succesvolle resultaten, is het project inmiddels voortgezet en uitgebreid. Deze vervolgfase richt zich meer op de effecten van de uitbreiding (van 25 naar circa 70 huishoudens), betrokkenheid van de consument en het effect van de introductie van ‘real-life’ voorstellen aan de klant, ontwikkeld door het energiebedrijf.

Sustainia 100

Sustainia100 is een complete gids naar innovatieve en schaalbare oplossingen, verzameld uit 56 landen verspreid over zes continenten, die een bijdrage leveren aan het creëren van duurzame samenlevingen. Gebaseerd op bestaande en beschikbare oplossingen, is Sustainia100 een tastbaar handvat voor personen die beroepshalve aan duurzaamheid werken – van politici tot bestuursvoorzitters – en die toegewijd zijn aan het creëren van deze duurzame samenlevingen. Elk van deze oplossingen vertegenwoordigt duurzame innovatie in gebieden zoals stadsplanning, energie, water en afvalbeheer, high-tech en transport. Gezamenlijk voorzien ze in een gids van bouwstenen die beschikbaar zijn om onze samenleving te transformeren. S

ustainia100 oplossingen zijn genomineerd voor de Sustainia Award, die buitengewone prestaties op het gebied van duurzaamheid bekroont. De winnaar zal later dit jaar op een ceremonie in Kopenhagen worden bekendgemaakt.

www.sustainia.me

www.facebook.com/sustainia

www.Twitter.com/sustainia_me