Om een stap dichter bij het doel te komen om in 2023 in 2 minuten te kunnen opladen, gaat elektrisch-raceteam InMotion een chassis gebruiken van de Britse raceautofabrikant Ginetta. Het team van de TU/e wil het elektrisch opladen herdefiniëren door de ontwikkeling van een technologie genaamd Electric Refueling. Deze technologie moet het mogelijk maken laden even snel te maken als tanken.
Ginetta is een bekende naam in de motorsportwereld. "Met hun technische expertise, uitgebreide kwaliteitscontrole en ervaren personeel stellen ze raceteams in staat om te winnen", aldus een woordvoerder van InMotion. Het bedrijf deed vorig jaar mee aan de hoogste klasse van de 24 uur van Le Mans, een prestatie die in lijn staat met het doel van InMotion om met Electric Refueling mee te doen aan deze race.
Hoofd Engineer Chassis van InMotion, Julian Schokking: "Omdat InMotion nu gaat werken met een chassis van Ginetta kunnen we onze coureurs garanderen dat de auto betrouwbaar, veilig en van hoge kwaliteit is. Daarnaast zorgt het ervoor dat we ons compleet kunnen concentreren op de ontwikkeling van Electric Refueling."
Aanpassingen
Volgens teammanager Noud Schoenmakers hoeft er maar weinig veranderd te worden aan het G58-chassis, dat Ginetta online aanbiedt. "We moeten vooral goed naar de veiligheid kijken", licht Schoenmakers toe. "Op zich valt dat nu nog wel mee, maar als we een groter batterijpakket willen introduceren, dan zal er wellicht wat verstevigd moeten worden."
Overigens is het niet de bedoeling dat er veel wordt aangepast. "Eigenlijk wil je dat ook niet, omdat je dan het risico loopt dat je een deel van de homologatie verliest (de vereiste goedkeuring van een chassis), wat juist een van de redenen is waarom we met een chassisbouwer samenwerken. Een auto bouwen op de TU/e is één, maar het is andere koek om ermee naar een racecircuit te gaan. Het gaat om veiligheid en dan zijn we ervan overtuigd dat dit een goede keuze is."
Het chassis moet eind augustus geleverd worden. Vanaf dan wordt er gewerkt aan het integreren van de onderdelen; men wil eind 2019 een ‘rollend chassis’ hebben, wat inhoudt dat de wagen dan op zijn wielen moet staan. Hoe de nieuwe auto gaat heten, wordt naar verwachting bekendgemaakt bij de onthulling.
Bron: Cursor