Burson-Marsteller, wereldwijd adviesbureau voor public relations en communicatie, publiceert een onderzoek naar de crisisparaatheid van bedrijven. Hoewel 60% van de ondervraagde beleidsmakers al eens een crisis heeft meegemaakt en meer dan de helft daarvan in het afgelopen jaar een crisis heeft ervaren, heeft op het moment slechts 53% een crisisplan doorgevoerd, zo blijkt uit het onderzoek.
Uit het onderzoek komt echter ook naar voren dat de bedrijfsleiders het er over het algemeen mee eens zijn dat een crisis een grote bedreiging vormt voor de goede naam van een onderneming. Als een onderneming goed is voorbereid, kan deze in vergelijking met een onderneming die niet is voorbereid, bijna een derde van de gemiddelde kosten besparen die nodig zijn om weer uit de crisis te komen. Dit komt vooral omdat de hersteltijd van de crisis dan korter is.
Harder getroffen
Een van de bevindingen van het onderzoek is verder dat ondernemingen zonder crisisplan doorgaans harder worden getroffen in hun omzet dan bedrijven die wel paraat zijn. Andere gevolgen van een crisis zijn onder meer dalende aandelenkoersen, verlies van de goede naam, verlies van vertrouwen bij de media en/of het publiek, en rechtszaken die worden aangespannen door individuele personen of groepen.
"Dit nieuwe onderzoek laat zien dat crisisparaatheid direct invloed heeft op de resultaten van een onderneming. Wij werken op vele niveaus samen met onze klanten om hen te helpen in de omgang en communicatie met de vele belanghebbenden als een crisis toeslaat en met de vraag hoe een evidence-based aanpak voor crisiscommunicatie moet worden ingevoerd", aldus Jeremy Galbraith, CEO van Burson-Marsteller Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA).
Minister
Het onderzoek is gepresenteerd op een bijeenkomst van crisiscommunicatiedeskundigen die door Burson-Marsteller in Londen op 4 november werd georganiseerd. 60 senior communicatieleiders van grote internationale ondernemingen uit de gehele EMEA-regio kwamen bijeen met crisisdeskundigen om inzichten en ervaringen over crisis- en risicobeheer uit te wisselen. De belangrijkste spreker op de bijeenkomst was Michael Chertoff, voormalig minister van het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse veiligheid, en voorzitter en bestuurshoofd van de Chertoff Group, een adviesbureau voor beveiliging en risicobeheer.
"De kostbaarste misrekening die een bedrijf vandaag de dag kan maken, is om na te laten te investeren in zijn eigen crisisparaatheid", aldus voormalig minister Chertoff. "Sommige crises zijn onvermijdelijk, maar door een grondige planning en voorbereiding kan de mogelijk zeer ondermijnende bedrijfsneergang in grote mate worden beperkt. Bedrijven die wel investeren in de voorbereiding op een crisis, zullen uiteindelijk beter in staat zijn om te reageren en zullen zich sneller herstellen dan hun concurrenten."
Paraatheid
"In een tijd van onzekerheid, met een voor ondernemingen steeds complexere omgeving van belanghebbenden en een als gevolg van de digitalisering en globalisering steeds hogere snelheid waarin dingen zich voltrekken, is crisisparaatheid belangrijker dan ooit. Met crisisteams voor risicobeoordeling, planning en training kunnen bedrijven hun risico’s beheren, hun vertrouwenskapitaal beschermen en de negatieve gevolgen voor hun resultaten beperken", zo stelt Anders Bylund, hoofd van de crisispraktijk EMEA bij Burson-Marsteller.
Download ‘Crisis preparedness and ROI’:
crisis preparedness and roi.pdf |