Pim Bekking wint derde Blue Pitch

Op 22 oktober vond de derde editie van de Blue Pitch plaats, een evenement waarbij duurzame en technische innovaties zich mogen presenteren voor een jury van Blue Engineering, Rabobank Venlo e.o. en Liof. De winnaar is Pim Bekking van Star Engines: “Ik ben er trots op deze pitch te hebben gewonnen, niet verwacht gezien de sterke concurrentie van de andere pitchers.”

"Star Engines maakt elektrisch rijden een stuk toegankelijker",vertelt Jeroen Rondeel, directeur Blue Engineering en voorzitter van de jury. "Met hun product Jerr.E hebben zij als eerste een mobiel en flexibel oplaadsysteem voor elektrische auto’s ontwikkeld. En door het stimuleren van elektrisch rijden, stimuleert de start-up een duurzame economie. We zijn er zeer content mee dat Pim Bekking zich heeft laten inspireren door de business case van TomTom; een zodanig goed product leveren dat de consument er vanzelf bij de autofabrikant om gaat vragen. Een tweede stap is dat het oplaadsysteem wordt ingebouwd in de elektrische auto’s van de toekomst. En dan hebben we het nog niet gehad over alle andere toepassingen waarin Jerr.E is toe te passen zoals op campings of boten. Genoeg potentieel dus, en daarmee een terechte winnaar."

Sterke concurrentie

Ondanks de verdiende overwinning door Star Engines, laat de jury weten dat de beslissing niet eenvoudig was. Er was sterke concurrentie uit verschillende hoeken. Zo pitchte de Griekse Evanthia Valeria haar start-up Sensoraide, een hardware- en softwareplatform voor precision farming. Andere inspirerende start-ups waren Airdaptive met efficiënter gebruik van automotoren, TUN Food Innovations met cheese pops en ander gedroogd voedsel met behoud van smaakstoffen, 3 Monkeys met patenten rondom nanotechnologie voor onder andere autowegen en GreenTechLab met de Interactive Planter. De jury was zo te spreken over de pitchers, dat in alle start-ups additionele tijd wordt gestoken om hun ideeën verder te brengen.

Over de Blue Pitch

De Blue Pitch is een initiatief van Blue Engineering om ondernemende engineers de kans te geven hun technische start-up te presenteren bij de financieringsprogramma’s van Rabobank en Liof en kennis te maken met het Blue Innovation Center. In dit centrum werken R&D bedrijven samen met creatieven, studenten en marketeers om hun producten te verbeteren en naar de markt te brengen. "Wij zien graag ondernemende ideeën landen bij het Blue Innovation Center", vertelt Jeroen Rondeel. "De bewoners hier, een mix van technische bedrijven, creatieven, hogescholen en universiteiten, inspireren en ondersteunen elkaar om duurzame innovaties versneld naar de markt te brengen. En ons doel is om in de komende vijf jaar 100 ideeën, 20 projecten of bedrijven en 250 nieuwe banen te realiseren."