Op naar de onhackbare auto

We associëren cyber security vooral met computers, maar door de toenemende hoeveelheid elektronica in auto’s en de opkomst van car-to-car-communicatie zijn ook auto’s een potentiele prooi tegen kwaadwillende hackers. Zo is het bijvoorbeeld al mogelijk om gehackte auto’s opeens te laten remmen of tijdens het rijden de airbag te laten uitklappen. Prof. Dr. Frank Kargl, van UT-onderzoeksinstituut CTIT, ontwikkelt daarom technologie om auto’s te beveiligen. vandaag sprak hij zijn intreerede uit aan de Universiteit Twente.

Sinds de jaren zeventig is de hoeveelheid elektronica in auto’s enorm toegenomen. Airconditioning, navigatieapparatuur, airbags, sensoren die de bandenspanning meten, internetverbindingen… en er zijn talloze andere voorbeelden. Vanaf 2015 worden bovendien steeds meer auto’s uitgerust met car-to-car communicatie, waarbij ze via een wireless verbinding bijvoorbeeld aan elkaar doorgeven dat er ergens verderop een wegversperring is.

Levensbelang

Tot enkele jaren geleden was er weinig aandacht voor de beveiliging van deze systemen in auto’s, maar dat is volgens Frank Kargl, hoogleraar Security and Privacy in Intelligent Transportation Systems, nu sterk aan het veranderen. En dat moet ook wel, want er zijn steeds meer manieren waarop de auto digitaal verbinding kan maken met de buitenwereld, en waar kwaadwillenden het systeem dus kunne infiltreren. "Denk aan blue-tooth, mp3-spelers, near field communicatie en digitale sleutelkaarten. Elke interface is een risico."

Dat het hierbij niet gaat om een theoretisch, maar om een reëel risico hebben verschillende onderzoekers al laten zien. Zo bleek het bijvoorbeeld mogelijk om een auto te hacken en van buitenaf de airbag te activeren, en om een auto spontaan te laten remmen als deze boven een bepaalde snelheid komt. Veilige verbindingen zijn voor internet en voor computers al erg belangrijk, maar in het geval van auto’s zijn ze, mogelijk letterlijk zelfs, van levensbelang.

Europese standaard

Kargl ontwikkelt met zijn vakgroep daarom technologie om auto’s te beschermen tegen hackers. Binnen het Preserve-project werkt hij met een groot aantal partijen, onder leiding van de Universiteit Twente, bijvoorbeeld aan een Europese systeem dat moet zorgen voor een goed beveiligde, ‘onhackbare’, verbinding die bovendien de privacy van de gebruikers waarborgt. "Je wil uiteraard ook voorkomen dat verzekeringsmaatschappijen, jaloerse partners of de overheid precies kunnen nagaan waar je bent geweest."

De technologie waaraan Kargl werkt is overigens niet alleen relevant voor de auto-industrie. Ook andere sectoren, waar infrastructuur en computertechnologie samenkomen, kunnen er van profiteren. Denk bijvoorbeeld aan slimme energienetwerken, waterkeringen en industriële complexen.