Nauwkeurig zweven

Testvliegtuig PH-LAB wordt regelmatig gebruikt om paraboolvluchten uit te voeren. Tijdens zo’n vlucht kun je ongeveer 20 seconden een gewichtsloze omgeving nabootsen. En nu kan dat met een grote nauwkeurigheid. Dankzij Augmented Reality.

Er zijn verschillende partijen die paraboolvluchten aanbieden. Bijvoorbeeld Novespace met het grootste vliegtuig: een Airbus A310 met een enorm testruim en de mogelijkheid om langdurig te zweven. Het voordeel van de PH-LAB is weer dat een klant relatief eenvoudig testen kan uitvoeren. En waar het voor de Airbus lastig is om exact een zero-G-, maan- of marsparabool te vliegen (respectievelijk 0G, 0,17G en 0,38G), is dat voor een kleiner vliegtuig veel makkelijker.

Augmented Reality

Hoewel de Citation zo’n kleiner vliegtuig is, kan het nog nauwkeuriger. De G-meter geeft namelijk niet duidelijk genoeg aan of de piloot zijn stuurknuppel iets naar voren of naar achteren moet bewegen. De AR-bril biedt hier nu een helpende hand. Via Augmented Reality ziet de piloot tot op twee decimalen nauwkeurig in welke mate hij zijn baan moet bijstellen. Ddat biedt voordelen voor wie zo goed mogelijk willen weten wat het effect van de zwaartekracht op zijn test kan zijn.

De AR-methode is ontwikkeld door NLR en de TU Delft.

arDe instrumenten die de piloot ziet met de AR-bril (met een transparante achtergrond). Rechts bovenin het streven (in dit geval 0,17G); rechts van het midden zie je dat tijdens de opname er (nog) sprake is van 0,18G.