EO

New & improved: de Ocean Cleanup

05 juni 2019 om 13:03 uur

System 001/B is ontwikkeld door het engineering team van Ocean Cleanup op basis van ervaringen met de tests met System 001

The Ocean Cleanup-organisatie van Boyan Slat gaat in de maand juni een nieuwe testperiode in met een aangepast ontwerp. Het nieuwe opruimsysteem 001/B gaat worden getest in de Grote Oceaan op dezelfde plek als System 001.


In september 2018 plaatste Ocean Cleanup zijn allereerste operationele systeem in de beruchte garbage patch in de Grote Oceaan en tijdens de testperiode werd de organisatie geconfronteerd met twee onvoorziene problemen. Ten eerste behield het systeem niet voldoende snelheid waardoor eenmaal gevangen plastic weer uit het systeem kon ontsnappen. Ten tweede zorgde een concentratie van krachten op een bepaalde plek voor een breuk in de floaterbuis die van HDPE is gemaakt.

 

System 001/B

Met de inzichten die voortkwamen uit het onderzoek naar de oorzaken van de problemen, is het engineeringsteam naar oplossingen gaan zoeken. Het gemodificeerde systeem 001/B gaat nu door het team in de garbage patch worden getest. Met het nieuwe design, dat een serie verbeteringen onderging, gaat men de nieuwe testperiode in. Het ontwerp System 001 is aangepast tot 001/B en de organisatie van de Nederlander Boyan Slat verwacht nu te beschikken over een systeem dat op efficiënte wijze plastics kan verzamelen en dat de krachten van de zee ter plekke zal kunnen weerstaan. De sterkte van het systeem is essentieel omdat het voor een lange periode moet worden ingezet en tegelijkertijd bestand moet zijn tegen de zware wintermaanden in de oceaan. De belangrijkste verbetering aan de nieuwe versie was een vereenvoudiging van de HDPE-floaterbuis en het toestaan van slechts minimale verschillen in de wanddikte.

 

Scherm en stabilisatoren

 

The Ocean Cleanup gaat in de komende campagne het volgende testen:

  1. Nieuw ontwerp van het vangscherm. Omdat de railverbinding (zwaluwstaart) tussen het scherm en de HDPE-floaterbuis de oorzaak was van de breuk van de buis, heeft men dit effect geëlimineerd door het scherm naar voren te brengen en het met spandraden in plaats van een railverbinding vast te maken aan de floaterbuis. Dit vereenvoudigt de bevestiging aan de floater en zou de concentratie van de krachten die tot de breuk leidde, moeten minimaliseren.
  2. Verwijderen van de stabilisatoren (zie foto hierboven). Om de belasting van de floaterbuis te verkleinen, gaat het team de stabilisatorframes op de buis niet meer gebruiken. Door de daarop aanwezige elektronica te versimpelen zijn de stabilisatorframes niet meer nodig, omdat die er primair toe dienden om te voorkomen dat het elektronicasysteem zou omvallen als gevolg van het gewicht van de elektronica.

Vasthouden plastic 

Om op een efficiënte wijze grote hoeveelheden plastics uit de zee te kunnen verwijderen, moet het systeem in staat zijn plastics te vangen en vervolgens voor lange tijd vast te houden met minimale verliezen. Hiervoor is het niet zo belangrijk of het systeem sneller of langzamer ‘vaart' dan het drijvende plastic maar kern is de consistentie van het bewegen: het snelheidsverschil moet altijd positief zijn of altijd negatief. Met andere woorden: het systeem moet of altijd sneller gaan of altijd langzamer. Fluctuaties in de snelheid zullen tot gevolg hebben dat het plastic niet binnen het systeem blijft, zoals duidelijk werd in de eerste testperiode. De organisatie gaat twee varianten testen.

 

  1. Enorme opblaasbare boeien gaan functioneren als drijvend zeil. De boeien worden bevestigd aan de voorkant het System 001/B en zullen het systeem gaan voorttrekken door de kracht van de wind en zo de bewegingssnelheid verhogen.
  2. Een alternatief is misschien de boeien te vervangen door een soort zeeanker als blijkt dat de drijvende boeien het systeem toch niet versnellen. Daarvoor hebben Slat c.s. een parachute van twintig meter doorsnee ontwikkeld die gaat functioneren als zo'n zeeanker. Dit anker zal het systeem omkeren en het systeem zal, in theorie, vervolgens een lagere snelheid aannemen dan het drijvende plastic. In plaats van te proberen sneller te gaan dan het plastic zorgt deze optie ervoor dat de snelheid juist naar beneden gaat tot ongeveer de snelheid van het water. De engineers maken gebruik van waarnemingen in de eerste testperiode dat plastics substantieel sneller kunnen bewegen dan de stroming van het water.

 

Lees ook:

Ontwerpverbeteringen voor de ‘Pacman’ van The Ocean Clean-up

 


 

Reacties (2)

Gebruik die grote drijvers die wind vangen om de snelheid te reguleren niet! Dit gaat niet werken omdat de wind geen stabiele factor is. Wat als de wind wegvalt? Dan zal het plastic weer uit gaan drijven.Het zeil/vangdoek wordt nu voor de drijfbuis geplaatst. Dit zal de effectiviteit voor het vangen van plastic verlagen. Dit omdat dit zeildoek gemakkelijker van vorm kan veranderen. Plaats het zeildoek weer onder de drijfbuis met spanbanden en het vermoeiingsprobleem is weg en je zult effectiever plastic vangen. Om vermoeiingsproblemen te verlagen zou ik ook de diameter van de drijfbuis wat verlagen. Om de snelheid te regelen is 1 camera die een getagt (ID chip op plastic plakken) stukje plastic in de gaten houdt voldoende. Als dit plastic van de drijfbuis weg beweegt dient de snelheid aangepast te worden.
erikvanvliet, 14 juni 2019 12:49
Het lijkt erop dat deze organisatie open gaat staan voor suggesties van buitenaf. Zie mijn suggesties op mijn Linkedin profiel die ze nu gaan opvolgen. De drijfboeien zullen door vlagerige wind het in de zee staande zeildoek teveel laten bewegen waardoor plastic ontsnapt. Bevestig het zeildoek gewoon aan de drijfbuis met spanbanden.

https://www.linkedin.com/pulse/ocean-cleanup-functioning-erik-van-vliet/
erik van vliet, 6 juni 2019 09:14
 

Gerelateerd nieuws

Enschede houdt drones in de gaten met radar

Enschede houdt drones in de gaten met radar

Ruim een maand na de bijna-botsing tussen een drone met een traumahelikopter bij ziekenhuis Medisch Spectrum Twente is een droneradar geplaatst om het luchtruim boven de stad Enschede in kaart te brengen. Het drone…

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai introduceert zijn eerste hybride-model op zonne-energie

Hyundai Motor heeft zijn eerste hybride auto met zonnedak gepresenteerd. De silicium panelen kunnen de accu met 30 tot 60% per dag opladen, ook tijdens het rijden. In zes uur per dag kan het rijbereik op jaarbasis zo…

Gewijzigde versie NEN 3140 en NEN 3840 gepubliceerd

Gewijzigde versie NEN 3140 en NEN 3840 gepubliceerd

De normen voor de bedrijfsvoering van elektrische installaties, NEN 3140 (laagspanning) en NEN 3840 (hoogspanning), zijn gewijzigd. Dit zijn de normen voor werken aan elektrische installaties.

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV *
B&R Industriële Automatisering BV *

Perfection in Automation

Elobau Benelux BV *
Elobau Benelux BV *

creating sustainable solutions

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Ringspann Benelux BV
Ringspann Benelux BV

Partner in aandrijf- en opspantechniek

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Tosec
Tosec

Specialist in plaatbewerking

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

22 augustus 2019, vianen

Praktijkdag Performance Level (PL) ISO 13849-1

Na de theoriedag PL/SIL of module 4: Ontwerpen besturingstechnische veiligheidsmaatregelen van de...

23 augustus 2019

Praat mee over een toekomstbestendige machinerichtlijn

Nederland levert een bijdrage aan een impact-assessment betreffende de nieuwe Europese Machinerichtlijn...

2 september 2019, D&F kantoor Breda

Performance Level en Sistema 2.0

Meer agendapunten »