3D-printing zit in de lift: aantal banen verdubbelt tegen 2024

Bijna de helft van de Belgische bedrijven die actief zijn in 3D-printing verwacht in de komende 5 jaar een inkomstengroei van meer dan 10%. Bovendien denken ze dat het aantal banen in de sector in dezelfde periode sterk zal stijgen. Dat blijkt uit een bevraging bij 95 bedrijven door technologiefederatie Agoria, consultancybureau PwC en techonderzoekscentrum Sirris. De organisaties wijzen op uitdagingen op het vlak van certificatie, kwalificatie, financiering en onderwijs.

Peter Vermeire, partner bij PwC België: "3D-printen, een van de meest veelbelovende technologieën van het moment, heeft zich bewezen als een efficiënte manier om snel en goedkoper prototypes te maken. Ondertussen blijft de technologie zich verder ontwikkelen. In de vorm van additive manufacturing (AM) heeft 3D-printen al een aanzienlijke invloed op productieprocessen, van de ontwerpfase tot aan grootschalige productie. Steeds meer bedrijven van over de hele wereld erkennen de mogelijkheden die AM met zich meebrengt, en investeren volop in AM-technologieën. Deze wereldwijde groei bevestigt de voorspellingen van SmarTech en Wohlers Associates dat de globale markt van AM tegen 2025 goed zal zijn voor 33 miljard dollar. Gezien de ontwikkeling van AM in de afgelopen jaren, zal het in de komende drie tot vijf jaar hoogstwaarschijnlijk worden gebruikt voor erg gespecialiseerde en complexe producten in kleine volumes.

"Als we kijken naar de huidige activiteit is het waarschijnlijk dat het AM-ecosysteem in België zijn sterke voortrekkersrol zal behouden en zich verder zal ontwikkelen op het vlak van de industrialisatie van AM op grotere schaal. We verwachten dat AM (additive manufacturing) een positieve impact zal hebben op diverse activiteiten in verschillende sectoren: beter maatwerk, betere functionaliteit door het ontwerpen van onderdelen voor specifieke doeleinden, vermindering van het aantal onderdelen en voordelen voor de toeleveringsketen dankzij een digitale inventaris in plaats van een fysieke. In de gezondheidszorg, bijvoorbeeld, zorgt AM voor de productie van op maat gemaakte protheses en hoorapparaten. In de lucht- en ruimtevaartindustrie zien we verbeterde ontwerpen voor gewichtsreductie. De lijst met toepassingen is eindeloos."

waardeketenDe waardeketen van AM. Bron: rapport De kracht van Additive Manufacturing

België is een pionier op het vlak van AM-onderzoek en de industriële toepassing van AM kan een grote meerwaarde zijn voor het land. Maar, zo waarschuwen de brancheorganisaties, niet als er geen duidelijk kader komt waarin deze technolgie verder kan evolueren. Marc Lambotte, CEO van Agoria: "Hoewel de studie uitwijst dat het groeipotentieel van deze technologie erg groot is, zijn er obstakels op het vlak van certificatie, kwalificatie, financiering en onderwijs. Als onze maakindustrie deze obstakels niet overwint, lopen we mogelijk de enorme voordelen mis die AM-technologie te bieden heeft. Dat zou ons wellicht een niet in te halen achterstand bezorgen. Op dit ogenblik bestaat er geen AM-certificatie en kwalificatie van geprinte artikelen en producten. Overheidssteun voor verdere ontwikkeling en een integratie van AM-technologieën in onderwijsprogramma’s zou de toekomstige evolutie van de technologie zeker ten goede komen."

redenen

De 5 grootste drijvende krachten achter AM

Uit het rapport: ‘Om het Belgische ecosysteem te stimuleren, moeten we samenwerken en nu handelen. Het is aan de AMexperts en -dienstverleners om de productiebedrijven in België (die minder ervaring hebben met en kennis over de technologie) te informeren over wat ze moeten doen om de kansen die AM biedt te grijpen. Dit is essentieel, aangezien veel Belgische (productie)bedrijven vinden dat de technologie nog niet genoeg ontwikkeld is, waardoor ze denken dat het gebruik ervan een relatief hoog risico inhoudt. Ze begrijpen niet goed welke ruime mogelijkheden AM kan bieden. Misschien omdat het moeilijk is om de businesscase te berekenen, of omdat ze gewoon geen behoefte hebben aan het veranderen van hun huidige productiemiddelen zolang die nog goed werken.

‘Met de juiste ondersteuning van het ecosysteem, zullen het vertrouwen en de bewustmaking rond AM verbeteren. Productiebedrijven zijn zelf ook verantwoordelijk voor een succesvolle implementatie van AM. Ze kunnen hun vakkennis vergroten door met AM te experimenteren en hun leerproces te versnellen (bij voorkeur door met externe dienstverleners samen te werken). Hoe meer bedrijven in België AM, de drijvende krachten erachter en de mogelijkheden ervan kennen en begrijpen, hoe meer toepassingen en best practices er rond AM zullen ontstaan, wat op zijn beurt de ontwikkeling van geïndustrialiseerde AM in België zal versnellen en uiteindelijk zal leiden tot een bredere verspreiding en toepassing ervan.’

  Download het rapport