EO

“Je doet het veilig, of je doet het niet”

14 mei 2018 om 12:48 uur

Doe het veilig, of doe het niet. Dat was de belangrijkste boodschap op het Safety Event van dinsdag 8 mei.


De negende editie van deze jaarlijkse bijeenkomst over veiligheid in machineland vond traditiegetrouw plaats in het Evoluon in Eindhoven. Bekijk hier de foto's. De organisatie hoopt ook voor de tiende editie terecht te kunnen in de prachtige betonnen vliegende schotel, maar gezien de plannen om opnieuw een museum in te richten in het oude Philipsgebouw, is het maar de vraag of dat lukt. 

 

Anyway, veilig of niet. De man die de toon voor de dag zette door deze boodschap zeer duidelijk voor het voetlicht te brengen, was iemand van buiten de branche, namelijk advocaat in Bouwrecht Pim Herber. Hij vertelde over een gebouw waar de dakbedekking af was gewaaid en de rechtszaak die volgde omtrent de aansprakelijkheid.


In de bouw is het zo dat je een waarschuwingsplicht hebt als je opdrachtgever iets wil wat bouwtechnisch niet verstandig is. Maar je hebt ook de plicht om ‘s opdrachtgevers wensen te verwezenlijken. En dat kan strijdig zijn. Bijvoorbeeld als de opdrachtgever iets onveiligs wil, zoals in het geval van het dak.


De opdrachtgever was hier de aannemer die het gebouw realiseerde in opdracht van een projectontwikkelaar. Deze aannemer had dakspecialist X ingehuurd voor de bedekking van het platte dak. Toen deze op het werk kwam, zag hij dat de betonconstructie waarop de dakbedekking moest worden verlijmd niet netjes genoeg uit de bekisting was gekomen om een degelijke lijmconstructie te kunnen garanderen. Hij waarschuwde zijn opdrachtgever, maar die dacht dat het allemaal wel mee zou vallen en zei dat X het dak er maar gewoon op moest lijmen, zoals afgesproken. "Okee", dacht X, "ik heb gewaarschuwd, dus als het mis gaat treft mij geen blaam", en hij plakte het dak op het ondeugdelijke beton.

 

Calimero

Bij de eerste de beste lichte storm waaide het dak eraf. Gelukkig liep er niemand onder, maar de financiële schade was aanzienlijk: anderhalve ton. "Hmmm", dacht de verzekeraar, "eens kijken of ik dit op iemand kan verhalen", en hij daagde de dakdekker voor de rechter. X maakte zich daarover geen zorgen, want hij had immers gewaarschuwd en dus zijn plicht gedaan. Maar daar dacht de rechter heel anders over. Die vond dat je als specialist, ook al ben je onderaannemer, altijd verantwoordelijk bent voor je eigen werk. En als de opdrachtgever iets wil wat onveilig is, dan moet je maar weigeren.


"Ja maar zij zijn groot en ik ben klein", piepte de dakdekker, "en als ik niet doe wat ze willen, dan heb ik geen werk!" Toen werd de rechter pas echt boos. "Dus als dat dak op het hoofd van een werknemer was gewaaid, dan had jij diens weduwe rustig uitgelegd dat je dat al lang had zien aankomen? Je bouwt niet alleen voor je opdrachtgever, je zet een gebouw in de maatschappij! En dat maakt jou verantwoordelijk voor alle mensen die het gebouw gebruiken of er in de buurt komen. Dus: je bouwt veilig, of je bouwt maar niet!"


En dat geldt natuurlijk ook voor machines.

 

Reacties (3)

Geachte heer Van Sluijsveld,

Het artikel "https://www.engineersonline.nl/artikelen/id1392-wat-te-doen-als-een-klant-bepaalde-beveiligingen-niet-wil-hebben-op-zijn-aan-te-schaffen-machine.html" dat u aanhaalt lijkt inderdaad in tegenspraak met de uitspraken die Pim Herber heeft gedaan.

Pim Herber spreekt over het opleveren van de volledige dakbedekking van een gebouw door een dakbedekker. Dit betreft een zaak volgens bouwrecht en dit wijkt iets af van de Machinerichtlijn.

De Machinerichtlijn verplicht een fabrikant om een machine te leveren die aan de wettelijke eisen van Bijlage I van de Machinerichtlijn voldoet. Een uitleg van de wetartikelen van de machinerichtlijn is gegeven in onderstaande gids, die door Europa is opgesteld.

http://www.fusacon.nl/savefile/354/Website%20contentbestanden/Guide_MD_2006-42_NL_1.pdf

Het komt in de praktijk voor dat een fabrikant van een voltooide machine deze levert aan een integrator of eindklant die deze machine integreert in een groter geheel. Soms wil de integrator/eindklant dan zijn eigen risicoreductiemaatregelen toepassen (bijv. eigen type afscherming, etc.) In dat geval krijgt de machinefabrikant de vraag om bijv. de machine te leveren zonder afschermingen. De fabrikant kan dan toch een CE-markering afgeven omdat hij contractueel heeft afgesproken dat de integrator/eindklant de afschermingen aanbrengt.

De fabrikant van de machine zal over het weglaten van veiligheidsmaatregelen contractueel heldere afspraken moeten maken en eveneens duidelijk schriftelijk moeten aangeven hoe deze maatregelen uitgevoerd moeten worden om te zorgen dat de CE-markering van de machine geldig blijft.

Kortom, de fabrikant zal deze afwijking in zijn contract moeten opnemen en tevens een document moeten opstellen met de manier waarop de veiligheidsmaatregelen uitgevoerd en gekoppeld moeten worden met de machine.

Ik hoop dat hiermee de onduidelijkheid is weggenomen?!

Met vriendelijke groeten,

Ing. N.W. (Nick) de With
Senior Safety Consultant
TÜV Certified Functional Safety Engineer


Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 22-05-2018 09:45.
Nick de With, 22 mei 2018 09:43
Hoe het artikel zie link hieronder te lezen in relatie tot de voordracht op het Safety Event?
www.engineersonline.nl/artikelen/id1392-wat-te-doen-als-een-klant-bepaalde-beveiligingen-niet-wil-hebben-op-zijn-aan-te-schaffen-machine.html
Chris van Sluijsveld, 16 mei 2018 22:57
Dat moet die rechter dan ook maar tegen alle architectenburo's zeggen. Je ontwerpt veilig of je ontwerpt maar niet. Denk aan de parkeergarage bij vliegveld eindhoven en de loskomende balkons
jan@veltkamp.com, 15 mei 2018 11:06
 

Gerelateerd nieuws

Autonome Tesla rijdt ongehoorzame robot aan op CES (video)

Autonome Tesla rijdt ongehoorzame robot omver op CES (video)

Als we het hele leven uitbesteden aan machines en zelf binnen blijven, wordt het er voor mensen in elk geval minder onveilig op. Zo lijkt het in ieder geval op de CES, waar een autonome Tesla S een robot heeft aangereden…

In drie uur van Amsterdam naar Sydney

In drie uur van Amsterdam naar Sydney

Een hypersonisch vliegtuig kan acht keer sneller dan het geluid en tien keer sneller dan een hedendaags passagiersvliegtuig. Daarmee vlieg je in drie uur naar Australië. Deze vliegtuigen vliegen in de stratosfeer, waar…

Dodelijk ongeval aan boord van sleephopperzuiger

Dodelijk ongeval aan boord van sleephopperzuiger

Op 17 maart 2017 verongelukte een bemanningslid aan boord van een Nederlandse sleephopperzuiger. Eigen afspraken aan boord over de risico's van het werken in de laadpijp in het ruim waren niet goed doordacht zo…

Webshop

webshop

 

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Safe PCB Nederland
Safe PCB Nederland

Printplaten/PCB's, prototype en series

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

23 november 2018, Groningen

BEYOND THE LAB: the DIY Science Revolution

Dit project laat zien dat mensen mee kunnen doen aan wetenschap en samen de verantwoordelijkheid delen...

16 januari 2019, Veldhoven

Thermische analyse

Thermische analysetechnieken (zoals TGA, DTA, (MT)DSC, micro-calorimetrie, hoge snelheidscalorimetrie,...

17 januari 2019, Breda

1-daagse training ATEX 114

In deze training staat de ATEX Productrichtlijn centraal. De Richtlijn 2014/34/EU (beter bekend als de...

Meer agendapunten »