Microsoft Surface Tablet voor professionele gebruiker

Centraal in Steve Ballmer’s presentatie van de Microsoft Surface Tablet stond de boodschap dat de integratie tussen hardware en software de sleutel is tot het leveren van een betere ervaring voor de eindgebruiker. De door Microsoft ontwikkelde hardware is er op gericht om het ‘gebruiksgevoel’ van de PC te combineren met dat van de tablet.

De Surface lijkt dan ook in de eerste plaats bedoeld voor professionele gebruikers, een marktsegment waar Microsoft zich kan onderscheiden en marktaandeel van Apple weg kan snoepen. Dat zegt Francisco Jeronimo van ‘marketing intelligence’ organisatie IDC in een commentaar op de introductie van de Surface door Microsoft-CEO Steve Ballmer. MS Office moet dan ook worden beschouwd als de killer-application voor deze tablet, maar ook het toetsenbord is een belangrijk accessoire voor professioneel gebruik.

De tablet heeft enkele opmerkelijke hardware-functies, maar er werd weinig gezegd over de software, de gebruikersinterface, de gebruikerservaring en het ecosysteem. Wat de iPad zo succesvol maakt is juist de software, samen met de toepassingen en de toegevoegde waarde die gebruikers daardoor ervaren. Androïd tablets moeten goedkoop blijven omdat zij veel minder van dit soort toegevoegde waarde kennen. Naast Apple heeft geen enkele andere fabrikant in dit segment een significant marktaandeel veroverd.

Jeronimo: "De aandacht ging vooral uit naar de hardware en de specs. Ik verwachtte juist van Microsoft te horen hoe de Surface een met de PC geïntegreerde ervaring gaat opleveren, welke additionele functionaliteit beschikbaar is en hoe Microsoft’s ecosysteem gaat uitgroeien tot een werkelijk alternatief voor de iPad en Android tablets."

"Qua hardware heeft Microsoft een goede prestatie geleverd door te komen met een product dat opwinden en anders is, maar er moet worden voldaan aan de beloften die zijn gedaan met de Windows 8 strategie. Consumenten zullen niet extra betalen voor de Surface als zij niet inzien wat de toegevoegde waarde is ten opzichte van de iPad en hoe het toestel kan worden geïntegreerd met hun PC’s, spelletjes-consoles, Windows telefoons en dergelijke. Het complete ecosysteem – en niet losse stukjes daarvan – zou de aanbieding van Microsoft attractief kunnen maken."