Loodvrij solderen of EMI oorzaak problemen Toyota?

De Amerikaanse overheid heeft een deskundige op het gebied van elektromagnetische storing benaderd voor een onafhankelijke analyse van de problemen die aan de basis liggen van het op grote schaal terugroepen van Toyota’s.

Er schijnt een document te bestaan van de Britse EMI-expert Keith Armstrong, waarin hij zegt dat de verklaring dat het om vloermatten en vastzittende pedalen gaat moet worden gezien als een rookgordijn. Armstrong zou zijn aangetrokken door de National Highway Traffic Safety Agency om te kijken of het onbedoelde versnellen van de auto’s niet wordt veroorzaakt door EMI. Armstrong zegt dat uit testen van de Amerikaanse en Japanse overheid blijkt dat het bijna onmogelijk is om een op hol geslagen voertuig met de remmen te stoppen. Als er sprake is van EMI bij de ongelukken laat dat geen sporen achter. Het maakt niet uit of de auto-elektronica onder normale omstandigheden functioneert of juist alle zeilen bij moet zetten – achteraf is er waarschijnlijk geen foutoorzaak meer te detecteren.

De fabrikanten ontkennen dat EMI de oorzaak kan zijn van de plotselinge versnelling, maar Armstrong vindt dat elke competente ontwerper beter zou moeten weten. Volgens Armstrong werken de elektronische systemen in auto’s niet volgens de veiligheidsprincipes die in andere industrieën gebruikelijk zijn. De standaard voor industriële veiligheid is IEC 61508[2], maar de autoindustrie blijft achter en heeft pas een eerste ontwerp voor een eigen versie van de standaard geproduceerd.

Ook loodvrij solderen kan volgens Armstrong problemen geven: het kan tin whiskers met zich meebrengen en dat kan weer leiden tot kortsluitingen. Dit heeft al eerder geleid tot ernstige problemen in de computerindustrie.

Lees ook het artikel ‘Could electronics be what’s causing runaway cars?’ in USA Today