Heemskerk opent Internet Boot Camp

Staatssecretaris Heemskerk heeft donderdag 5 november 2009 in de Centrale Bibliotheek in Den Haag de aftrap gegeven van de ‘Internet Boot Camp’. De site en de bijbehorende campagne is onderdeel van het Programma Digivaardig & Digibewust waarmee overheid en bedrijfsleven het aantal digibeten in Nederland wil terugdringen.

Internet Boot Camp helpt mensen die wel gebruik maken van internet maar zich digibeet voelen, op weg zodat ze kunnen profiteren van de vele voordelen van het internet. De site is gratis en veel bibliotheken besteden er aandacht aan in reguliere cursussen, workshops en lezingen. Verschillende  online adverteerders als Ilse Media, STER, Hyves, AdLINK, Webads, Marktplaats, RTL en Adfactor bieden de Internet Boot Camp campagne van Digivaardig & Digibewust tot het einde van het jaar 20 miljoen gratis bannervertoningen en werken dus belangeloos mee.

Digitaal analfabeet

Naar schatting 1.6 miljoen Nederlanders (1 op de 10) zijn onvoldoende internetvaardig en feitelijk digitaal analfabeet. In een samenleving waarin internet steeds belangrijker wordt, levert dat maatschappelijke obstakels op. Mensen die onvoldoende digitaal vaardig zijn (waaronder o.a. veel senioren en laagopgeleiden) maken niet of nauwelijks gebruik van e-mail, gebruiken geen internetsites om te solliciteren en communiceren nauwelijks digitaal met overheidsinstellingen. Basale digitale vaardigheden kunnen echter heel wat opleveren. Zo levert de vaardigheid om producten online te vergelijken en kopen bijvoorbeeld, al gauw een koopkrachtvoordeel op van bijna 90 euro per jaar. Ook sta je sterker op de arbeidsmarkt. Met de nieuwe site kunnen deze mensen volgens staatssecretaris Heemskerk nu gericht werken aan hun eigen internetvaardigheden en zo profiteren van de vele voordelen.

  

Training

De site is volgens Tineke Netelenbos – voorzitter van het Programma Digivaardig & Digibewust – vooral bedoeld voor de iets ‘gevorderde’ digibeten. Uit nieuw onderzoek in opdracht van Digivaardig & Digibewust blijkt namelijk dat veel mensen met enige digitale ervaring ontevreden zijn over hun eigen vaardigheden. Zij geven zichzelf een ruime onvoldoende (4,8). Bijna de helft van deze groep (46%) zegt wel geïnteresseerd te zijn in een training. Meer dan driekwart (78%) wil leren van hulplijnen zoals familieleden, kennissen en vrienden om later problemen zelfstandig op te lossen. "Met de nieuwe site spelen we hier op in. Door de test word je zelfredzamer. Ook hoef je daarna minder vaak een beroep te doen op vrienden, kennissen en je kinderen," aldus Heemskerk.

‘De nieuwe site helpt je op weg met internetten en is één van de eerste tastbare acties uit het programma Digivaardig en Digibewust. Voor de komende periodes staan meer acties op stapel om het aantal digibeten terug te dringen. Zo wordt ook gewerkt aan trainingen voor mensen die werkelijk alle vaardigheden ontberen. Ook volgen nog speciale acties voor senioren en andere specifieke doelgroepen’, aldus Netelenbos. 

Andere opvallende cijfers uit het onderzoek dat voor de nieuwe campagne is verricht:

  • 84% van de doelgroep roept nu nog de hulp in van zogeheten hulplijnen uit de directe omgeving. Vooral (volwassen) kinderen (42%), familieleden (37%) en instanties (19%) worden om hulp gevraagd bij internetproblemen. Ongeveer de helft van de digitaal vaardige Nederlanders fungeert wel eens als ‘hulp’.
  • Opvallend is dat vooral kinderen optreden als troubleshooter wanneer ouders vastlopen op internet. Zij blijken de internetkenners bij uitstek.
  • De meeste (53%) ‘hulplijnen’ worden 1 tot 2 keer per maand gevraagd om te helpen. Vervelend vinden ze dit niet. 60% geeft aan het zelfs prettig tot zeer prettig te vinden. 39% is hier neutraal over en slechts 1% van de ondervraagden vindt het onprettig.
  • De doelgroep heeft vooral problemen hebben met het invullen van digitale formulieren (14%) en het maken of herstellen van internetverbindingen (10%). Veel vrienden en familie (52%) krijgen regelmatig vragen over internetverbindingen of internet. Ook worden deze zogenaamde ‘hulplijnen’ regelmatig ingeschakeld om andere internet problemen op te lossen zoals het downloaden van programma’s (36%), het beveiligen van de computer tegen virussen en spam (34%) en foto’s uploaden (30%). 

Over Digivaardig & Digibewust

Digivaardig & Digibewust is een samenwerkingsverband tussen de overheid (Economische Zaken), (semi) publieke organisaties (bijvoorbeeld Vereniging Openbare Bibliotheken, stichting lezen en schrijven, MBO Raad, Seniorweb, Kennisnet) en het bedrijfsleven (o.a. UPC,  KPN, Microsoft, Nederlandse Vereniging van Banken, IBM, SIDN (stichting internet domein registratie), NVPI brancheorganisatie entertainmentindustrie) om het aantal mensen, dat niet of nauwelijks digitale vaardigheden heeft terug te brengen en het verantwoord en veilig gebruik van digitale middelen wil stimuleren. Meer informatie en een overzicht van alle leden van de programmaraad is te vinden op de website Mijn Digitale Wereld.