Bedrijfsleven steeds vaker in zee met buitenlandse ingenieurs

De vraag naar ingenieurs stijgt onverstoorbaar door; gemeten vanaf het begin van 2012 nu al met 8%. Hoogopgeleide ingenieurs, zoals werktuigbouwkundigen en elektrotechnisch ingenieurs, blijven schaars. Steeds meer bedrijven gaan daarom in zee met ingenieurs uit het buitenland. Dit blijkt uit de analyse ‘Trends en Ontwikkelingen op de Technische Arbeidsmarkt 2e kwartaal 2012’ van Stijn Berden, competence director Techniek bij Yacht.

Na een sterke stijging in februari en maart 2012 daalde de vraag naar technici in april fors. De grootste daling is te zien in de Industrie met -37%. Stijn Berden van Yacht: "Dit wordt vooral bepaald door de aanhoudende onzekere economische situatie van dit moment. Doordat het consumentenvertrouwen op een laag pitje staat, is er sprake van een dalende orderontvangst waardoor de wereldhandel afneemt."

Deur open voor buitenlandse ingenieurs

Ondanks een daling van de vraag naar technici staat de deur voor buitenlandse ingenieurs open. Dit blijkt onder meer uit de toenemende behoefte aan internationale werving waar detacheerder Yacht mee wordt geconfronteerd. Stijn Berden: "Bedrijven zien dat het tekort aan ingenieurs een bedreiging is voor hun innoverend vermogen en concurrentiekracht en daarom internationaliseert het technisch werkveld in snel tempo. We hebben recent een tiental buitenlandse ingenieurs geworven; afgelopen jaar was een groot deel van de aanname van interim professionals in onze technische pool, regio Eindhoven, van buitenlandse komaf; en bij diverse techniekklanten zetten we op dit moment trajecten op om buitenlandse ingenieurs te werven. Alleen al dit kwartaal zijn we 5 keer in het buitenland geweest om samen met onze klanten bijna 100 selectiegesprekken te voeren met goed gekwalificeerde ingenieurs."

Nederland heeft behoefte aan meer hoogopgeleide technici

Wat in Nederland ontbreekt zijn voldoende hoogopgeleide ingenieurs, zoals werktuigbouwkundigen en elektrotechnisch ingenieurs. Stijn Berden: "In Nederland is er een tekort aan deze technici omdat er onvoldoende aanwas is vanuit de opleidingen en de vergrijzing in de techniek steeds harder toeslaat. Wij richten ons op dit moment vooral op landen met een omvangrijke arbeidsmarkt en met hoogwaardige universiteiten. In de praktijk betekent dat vooral Polen en Spanje. Vroeger was de taalbarrière een issue. Vandaag de dag echter is Engels spreken voor niemand meer een punt, het is eerder regel dan uitzondering dat technici goed Engels spreken."

Job-coaches helpen integreren

Het regelen van papieren, verzekeringen en huisvesting behoort bij het gemiddelde bedrijf niet tot het basisproces van een stafafdeling. Begeleiding van migranten, niet alleen het organiseren en faciliteren van voorzieningen, maar ook het laten wennen aan een nieuwe cultuur en een nieuw land, vergt de nodige aandacht. Job-coaches van moederorganisatie Randstad verzorgen voor Yacht de begeleiding van de medewerkers, de huisvesting, papierwerk en kennismaking met de Nederlandse cultuur.