BAM neemt ’s werelds eerste elektrische wals in gebruik

BAM Infra Nederland heeft ’s werelds eerste elektrische 10-12 ton wals gebouwd en in gebruik genomen. Een ouder model dat aan revisie toe was is de afgelopen anderhalf jaar in de werkplaats van het eigen materieelbedrijf omgebouwd met de kennis van eigen medewerkers.

Door de elektrische aandrijving stoot de wals ter plaatse geen CO2 en stikstof uit. Hierdoor is BAM in staat schoner te bouwen. Daarnaast is de wals een stuk stiller dan de huidige walsen.

Waar het lastig is om zwaar materieel te elektrificeren, leent een wals zich daar beter voor. Die hoeft niet keer op keer een zware last te hijsen of continu te graven in een bouwput. De wals heeft alleen energie nodig om te rijden en te sturen, net als een personenauto. De wals is natuurlijk wel zwaarder dan een gemiddelde auto, maar hoeft dan weer geen rijbereik van honderden kilometers te hebben.

Feiten en cijfers

Ten opzichte van de oorspronkelijke dieselmotor in deze carrosserie scheelt het zeven liter brandstof per uur, zo’n 236 kilogram CO2 per dag. Op jaarbasis met 180 draaidagen is dat ruim 42.000 kilogram. Op volgeladen accu’s is de wals acht uur inzetbaar. Na drie tot vijf uur laden zijn de accu’s weer vol.

Emissievrije asfaltset

Er is een groeiende vraag naar duurzame oplossingen. Daarom blijft het niet bij deze elektrische wals. BAM streeft ernaar om op termijn een emissievrije asfaltset te hebben. Voor zwaarder materieel ziet het bedrijf waterstof ook als mogelijke oplossing.