Auto’s en wegen gaan draadloos communiceren

Auto’s bestaan tegenwoordig voor een belangrijk deel uit elektronica. Die heeft er niet alleen voor gezorgd dat het voertuig steeds comfortabeler werd, maar vooral zuiniger en veiliger. De volgende stap is die elektronica slim in te zetten om communicatie tussen auto’s onderling en tussen auto’s en de weg te realiseren. Dat vergt in internationaal verband diepgaand onderzoek en nauwe samenwerking.

Daarom heeft TNO met het Spaanse onderzoeksinstituut Idiada het initiatief genomen tot de oprichting van de taskforce Electronic & Communication Systems binnen Earpa. De European Automotive Research Partners Association bestaat uit zo’n veertig kennisinstellingen uit verschillende lidstaten die onderzoek doen voor de automobielindustrie en hun toeleveranciers. Om bijvoorbeeld een navigatiesysteem, een smartphone of sensoren in de auto te laten communiceren met lussen in of camera’s langs het wegdek zijn niet alleen speciale draadloze technologieën nodig, maar vooral technische afspraken tussen partijen die nu nog vaak vreemden voor elkaar zijn. TNO wil binnen dit Europese platform dan ook een brug slaan tussen onder meer wegbeheerders, telecombedrijven en autofabrikanten om tot nieuwe communicatiestandaarden te komen.

Patroon doorbreken

"We hopen op een gedachtewisseling met juist de partijen die niet geworteld zijn in automotive, maar wel een bijdrage kunnen leveren aan slimme mobiliteit", zegt onderzoeker Bastiaan Krosse van TNO, tevens secretaris van de taskforce. Hij ziet een taak weggelegd voor de Earpa-taskforce om de belangen van de auto-industrie met hun toeleveranciers en de andere belanghebbenden op één lijn te brengen. Binnenkort komt de taskforce met een visiedocument waar bedrijven en overheden op kunnen reageren.

"Earpa is traditioneel gericht op automotive. De nieuwe taskforce doorbreekt dit patroon en zoekt juist samenwerking met en reacties van partijen die verantwoordelijk zijn voor infrastructuren zoals wegen, informatiesystemen langs de weg, navigatie, weerbureaus, telecommunicatiebedrijven. Al deze informatiebronnen moeten worden gekoppeld om de bestuurder of de auto te informeren over plotselinge veranderingen op de weg."

Technische afspraken nodig

Het samenbrengen van deze verschillende werelden moet coöperatief rijden versneld en op grote schaal mogelijk maken. De taskforce gaat methoden ontwikkelen om bestaande en nieuwe functionaliteiten in voertuigen en infrastructuren te combineren. Er moeten standaarden en protocollen komen om elektronica en communicatiesystemen op een vlekkeloze manier met elkaar te laten praten. Die technische afspraken moeten de instemming hebben van alle betrokken partijen. Vandaar dat de taskforce de ideeën en plannen wil toetsen aan die van partijen buiten de auto-industrie om gezamenlijk slimme oplossingen te realiseren. Verder zijn er nauwe contacten met de Europese organisatie ETSI, waar standaarden voor draadloze communicatie worden ontwikkeld.