Waarom insectenburgers (nog) niet aanslaan

Een goed geïnformeerde consument staat meer open voor insectenburgers. Dat blijkt uit onderzoek van bio-ingenieur Joachim Schouteten (UGent), gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Food Quality and Preference.

Voeding met insecten is een duurzaam alternatief voor vlees, en zelfs voor soja. Toch blijft de verkoop van producten met insecten nog beperkt. Voedingsonderzoeker Joachim Schouteten onderzocht wat een testpubliek van 97 Belgische jongeren vond van een insectenburger.

Angst en wantrouwen

Toen de jongeren de burger proefden zonder enige informatie, werd de insectenburger een stuk  minder lekker beoordeeld dan een vleeshamburger. In de test moesten ze ook aangeven hoe ze zich voelden bij het eten van de insectenburger. Daarbij kwamen angst en wantrouwen naar voren als meest doorslaggevende emoties.

Te droog

Ze vonden de burger ook te droog in vergelijking met een hamburger van vlees. "Naast smaak zijn eigenschappen als textuur, sappigheid en mondgevoel ook van zeer groot belang in de waardering van een bepaald vleesproduct", aldus Schouteten. "Dit wordt een steeds belangrijker aandachtspunt voor producenten."

Beter informeren

De burger kreeg echter een betere score toen de jongeren geïnformeerd werden over wat ze precies aan het eten waren: een burger met 31 % meelwormen.
Bovendien kregen ze achtergrondinfo: de onderzoekers legden hen uit dat insecten en wormen een volwaardige bron van proteïnen zijn, dat ze een duurzame alternatieve voedingskeuze vormen en goedgekeurd zijn voor consumptie door de mens.  

"We zagen dat het wantrouwen van de proefpersonen verminderde toen ze geïnformeerd werden. Producenten van insectenburgers dus het best duidelijk vermelden wat hun burgers bevatten en wat de voordelen zijn van insecten eten", aldus Schouteten.

"Ons proefpubliek vond de insectenburger ook gezonder dan een hamburger met vlees. Dat opent mogelijkheden voor de marketing van voeding met insecten."

Wiel met emoties

Voor dit onderzoek ontwikkelde Schouteten het EmoSensory Wiel, een beweegbaar rad waarop je voor elk product emoties kan aanduiden, maar ook bepaalde sensorische eigenschappen zoals nasmaak, sappigheid en kleur.

emowiel
"We merken dat emoties en sensorische eigenschappen steeds belangrijker worden voor de beoordeling van voedingsproducten", aldus Schouteten. "Met de resultaten weten producenten tot in detail hoe consumenten hun product ervaren."