Slimme parkeersystemen leveren weinig resultaat op

Ze zijn in opkomst: informatiesystemen die aan een auto kunnen vertellen of er een parkeerplaats in de buurt beschikbaar is of niet. Volgens nieuw onderzoek van verkeerswetenschappers Karel Martens en Geert Tasseron van de Radboud Universiteit leveren ze weinig tot geen resultaat op.

Martens en Tasseron onderzochten twee soorten systemen die kunnen helpen bij het vinden van een parkeerplaats. Eén systeem waarbij auto’s elkaar onderling informatie over vrije parkeerplaatsen sturen en één waarbij sensoren die informatie verzamelen en delen met auto’s op zoek naar een parkeerplaats. De meest effectieve bleek de laatste technologie. Effectief resultaat bij dit systeem zat vooral in het feit dat gebruikers dichterbij hun doel konden parkeren. De zoektijd was daarentegen gelijk aan de automobilisten zonder informatiesysteem.

Lichte voordelen

Martens: "Dit soort systemen heeft lichte voordelen voor de gebruikers, maar als het erg druk is ook nadelen voor niet-gebruikers omdat zij nog langer moeten zoeken naar een parkeerplek." Hierdoor levert het systeem gemiddeld genomen weinig op: auto’s met een informatiesysteem zijn weliswaar beter af, maar auto’s zonder systeem zijn langer op zoek naar een parkeerplaats.

Als meer mensen overstappen op zo’n informatiesysteem, neemt het voordeel voor de auto’s met het systeem echter steeds verder af. Voor de bewoners in de stad is er dus weinig winst in termen van autoverkeer of luchtvervuiling. "De voordelen voor de gebruikers zitten in een kortere loopafstand. Dat komt omdat automobilisten met het systeem gemakkelijker een parkeerplaats vinden dicht bij hun bestemming." Die baten blijven wel behouden als meer auto’s over een informatiesysteem beschikken.

Kosten wegen niet op tegen baten

"Hoewel de maatschappelijke baten van meer informatie dus beperkt zijn, betekent dat niet dat er geen markt is voor zulke systemen. Wie er vroeg bij is heeft immers duidelijke voordelen. App-ontwikkelaars kunnen dus wel degelijk geld verdienen aan deze dienst." Bovendien zijn er nog andere voordelen voor de gebruikers, volgens Martens: "Misschien is de autobestuurder door meer informatie misschien toch minder zenuwachtig over het vinden van een plek. Dat ‘psychologische’ effect hebben we niet meegenomen."

Martens betoogt dat het onderzoek relevant is voor het gemeentelijke parkeerbeleid: "Gemeentes kunnen natuurlijk heel veel geld investeren in sensoren, maar volgens mij wegen de kosten op dit moment niet op tegen de maatschappelijke baten."

Geert Tasseron, Karel Martens en Rob van der Heijden, The Potential Impact of Vehicle-to-Vehicle and Sensor-to-Vehicle Communication in Urban Parking, IEEE Intelligent Transportation Systems Magazine