Hoogleraar Reniers: ‘Start met lessen Veiligheidskunde op de basisschool’

Als je kinderen al vroeg leert omgaan met risico’s en onzekerheden, heb je daar als maatschappij later enorm veel baat bij. Dat zei prof. Genserik Reniers in zijn intreerede als hoogleraar Safety of Hazardous Materials aan de TU Delft.

"Veiligheidskunde zou eigenlijk al op de basisschool een verplicht vak moeten zijn, of beter gezegd: het omgaan met risico’s en onzekerheden", vindt prof.dr.ir. Genserik Reniers. "Ook al zou het maar een uurtje per week zijn, je zou er als samenleving in haar geheel, veel baat bij hebben. Ook op de middelbare school en zélfs aan vele (technische) universiteiten wordt er vanuit een algemeen veiligheidskundig oogpunt te weinig aandacht aan dit onderwerp besteed."

Hoogste chemische dichtheid

De Vlaming Reniers is hoogleraar Safety of Hazardous Materials binnen de sectie Veiligheidskunde  aan de TU Delft en richt zich vooral op veiligheid in de chemische industrie. "We hebben in onze contreien, zeg maar Arrra (Antwerp-Rotterdam-Rhine-Ruhr Area) de grootste dichtheid van chemische activiteiten ter wereld. Aandacht voor veiligheid is dus bepaald geen overbodige luxe."  

"En vooropgesteld: er gaat op veiligheidsgebied al heel erg veel goed. Er is wel degelijk een omslag te zien geweest in de laatste decennia waarbij aandacht voor veiligheid eerst werd gezien als een noodzakelijk kwaad, iets waar je achteraf nog even aan dacht, naar tegenwoordig een aspect dat in de chemische industrie meestal direct en integraal wordt meegenomen."

Stiefmoederlijk

"Maar toch kunnen er nog veel zaken beter", stelt Reniers. "Zo is er naar mijn mening bijvoorbeeld nog altijd te weinig aandacht voor de hele kleine risico’s die wel hele grote gevolgen kunnen hebben. Niet de rampen, maar de rampzalige rampen, zeg maar. Die worden soms nog teveel stiefmoederlijk behandeld."

"Verder kan de chemische industrie op veiligheidsgebied nóg transparanter worden naar overheid, omwonenden en naburige industrie. Wat mij betreft kunnen bedrijven niet transparant genoeg zijn over veiligheid. Ook kan er in de industrie onderling nog veel meer worden samengewerkt en kan er veel meer informatie worden uitgewisseld."