Nieuwe transportmogelijkheden met onbemande vliegtuigen

Innovatie, inspiratie en netwerkcreatie; dat zijn de thema’s op ‘s werelds eerste congres over onbemande vrachtvliegtuigen. Enkele jaren geleden waren onbemande vliegtuigen nog een vrijwel onbekend fenomeen. Vandaag de dag zijn er wereldwijd duizenden van dit soort luchtvaartuigen in gebruik, en het gebruik voor civiele toepassingen groeit in een snel tempo. Onder andere op het gebied van transport: onbemande vrachtvliegtuigen oftewel Unmanned Cargo Aircrafts (UCA).

Onbemande vrachtvliegtuigen kunnen zowel goedkoper als productiever zijn dan andere vormen van vervoer. Goedkoper omdat er bijvoorbeeld minder personeel nodig is; één ‘bestuurder’ op de grond kan minstens tien UCA’s afhandelen en op lange vluchten hoeft er geen reservebemanning mee. Bovendien kan een UCA goedkoper worden geconstrueerd dan een bemand vliegtuig en kan er een veel gunstiger brandstofverbruik worden bereikt door een lagere vliegsnelheid aan te houden. Een grotere productiviteit is onder meer mogelijk omdat werk- en rusttijden van bemanningen geen beperkingen stellen aan de inzet van het vliegtuig.

Nieuwe markten

De voordelen van UCA’s komen vooral tot hun recht bij kleine vliegtuigen. Dit betekent dat UCA’s niet zozeer concurreren met bestaand luchtvervoer, maar nieuwe markten kunnen genereren. Wereldwijd zijn er nog veel plaatsen die zijn verstoken van betrouwbaar vervoer omdat de goederenstromen te gering zijn voor de huidige vliegtuigen of omdat er geografische belemmeringen zijn (zee, bergen) voor een efficiënte grondinfrastructuur.
UCA’s bieden talloze mogelijkheden om landen, regio’s, mensen en bedrijven met elkaar te verbinden. Zoals het internet informatie wereldwijd beschikbaar heeft gemaakt, zo kunnen UCA’s wereldwijd transport van goederen bereikbaar maken – ook voor de kleinste gemeenschappen.

Maar er zijn nog veel vragen onbeantwoord. Welke markten kunnen profiteren van UCA’s? Hoe moet een UCA eruit zien? Durven vliegtuigbouwers de ontwikkeling van UCA’s wel aan?

Conferentie

De internationale Unmanned Cargo Aircraft Conference brengt specialisten van over de hele wereld bij elkaar om de mogelijkheden van UCA’s te onderzoeken en dit soort vragen te bespreken. Professionals in de logistiek, vliegtuigbouwers, toezichthouders, systeem- en voertuigontwikkelaars; vele geïnteresseerde partijen zullen aanwezig zijn op het congres. Het event biedt mogelijkheden om te netwerken, ideeën uit te wisselen en nieuwe samenwerkingsverbanden te creëren in een open sfeer. De eerste editie van het evenement vindt plaats op 11 februari, bij de Universiteit Twente (UT) in Enschede.

Initiatiefnemers van UCA Conference ’14 zijn Pieter Hermans – matchmaker for innovators bij Jakajima – en Hans Heerkens – assistent professor bij de Universiteit Twente. Heerkens is een welbekende luchtvaarteconoom, die regelmatig in het nieuws verschijnt vanwege zijn kennis op gebied van UCA. Hij is voorzitter van het Platform Unmanned Cargo Aircraft (http://www.platformuca.org/)

Bedrijven die hun aanwezigheid reeds hebben toegezegd zijn onder meer: Airbus Defence and Space, SESAR Joint Undertaking, Aviation Consulting Group UK, University of South Wales, Federal Institute of Technology EPFL (Afrotech Project), MicroDrones GmbH, AD Quenta BV, Royal Netherlands Air Force, Key Codes BV, en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR).

Voor meer informatie over de UCA Conference, kijk op http://www.ucaconference.com/.
Blijf up-to-date van het laatste UCA nieuws via @unmannedcargo op Twitter en via www.ucaconference.com/news/.