CEO’s moeten meer innoveren

In een onlangs gepubliceerd onderzoek van McKinsey wordt gesteld dat CEO’s meer grip moeten krijgen op de technologie die bepalend is voor hun marktsegment. Innovatie op dit gebied kan de sleutel zijn tot het voortbestaan van organisaties. Piet van Vugt, CEO van Nobel: ‘IT is een strategisch middel. Door vernieuwing kun je nieuwe business-kansen creëren, maar niet elke CEO heeft de technische kennis in huis om de juiste keuzes te maken.’

Snelle vernieuwing en innovatie in de IT wordt volgens IT-bedrijf Nobel steeds belangrijker voor bedrijven om competitief te blijven. Traditionele IT-projecten bieden pas op de langere termijn meerwaarde voor de organisatie, terwijl er juist gekeken moet worden naar het snel toevoegen van waarde. McKinsey signaleert dat technologie bezig is markten te ontwrichten en daarom zouden CEO’s hun bedrijfsstrategie in lijn moeten brengen met de IT-investeringen om hun succes op lange termijn te garanderen.

Business-applicaties

Volgens McKinsey is er een belangrijke verandering gaande in de perceptie van IT. In het verleden werd IT vooral gezien als een bedrijfsmiddel, maar functionaliteit is inmiddels niet meer de enige waarde die IT toevoegt aan een organisatie. Het kan zorgen voor kostenbesparingen in de gehele organisatie en bedrijfsprocessen vergaand automatiseren en verbeteren. McKinsey adviseert daarom IT in te zetten om waarde toe te voegen aan de organisatie, om nieuwe bedrijfsmodellen te creëren en bestaande markten aan te vallen.

Van Vugt: ‘Er zijn veel manieren om te vernieuwen met slimme IT-oplossingen, zonder grote investeringen. Je kunt bijvoorbeeld business-applicaties bouwen op legacy-infrastructuren met platformtools. Met cloud- en infrastructuurdiensten kun je de IT-kosten verlagen, om zo weer financiële ruimte te creëren voor verdere innovatie. Maar het vereist wel kennis en visie vanuit het management om die stap te durven nemen.’
Uit het onderzoek van McKinsey blijkt dat grote IT-projecten gemiddeld 45 procent over budget gaan en hun deadlines met 7 procent overschrijden, terwijl ze gemiddeld 56 procent minder waarde toevoegen dan verwacht. Deze risico’s kunnen beperkt worden door het IT-portfolio te heroverwegen en effectieve processen uit te rollen die verzekeren dat er waarde wordt gecreëerd.

Strategische vernieuwing

CEO’s zouden zich volgens McKinsey beter moeten informeren over de mogelijkheden die IT kan bieden om hun organisatie te onderscheiden van de concurrentie. Strategische vernieuwing en beter gebruik maken van informatie uit social media en Big Data zijn belangrijke middelen om de bedrijfsvoering te optimaliseren en de dienstverlening aan klanten te verbeteren.  
‘In de huidige markt moet je snel reageren om de concurrentie voor te zijn,’ stelt Van Vugt. ‘Een dergelijke wendbaarheid wordt bepaald door manier waarop de IT is ingericht. Organisaties moeten zich realiseren dat iets als de cloud niet alleen kan helpen bij kostenbesparing, maar ook bij de snelle implementatie van nieuwe oplossingen tegen lage kosten met minimaal risico. Daarmee bouw je een toekomstgericht fundament voor je organisatie.’