23 grote telecomstoringen in half jaar

In de tweede helft van 2012 zijn er 23 meldingen van grote telecomstoringen geweest. Dit heeft tot overlast geleid voor personen en bedrijven. Volgens Agentschap Telecom, dat het Loket Meldplicht Telecomwet beheert, is het van belang dat bedrijven maatregelen om de continuïteit te verbeteren, hoger op de agenda zetten. Door de storingen kunnen klanten geruime tijd niet (mobiel) bellen of internetten.

Sinds juni 2012 zijn aanbieders van openbare communicatiediensten en -netwerken verplicht hun grotere storingen te melden bij het Loket Meldplicht Telecomwet. Het gaat daarbij om storingen waarbij overlast is voor veel klanten, een vitale dienst of sector wordt getroffen of het alarmnummer 1-1-2 uitvalt. De storingen zijn veelal veroorzaakt door stroomuitval en ICT-fouten.

De 23 meldingen van grote telefoon- of internetstoringen maken duidelijk dat de maatschappij ook moet nadenken over alternatieven bij uitval. Bij een omvangrijke storing kunnen veel bedrijven en personen hun werk niet doen en ontstaat er economische of maatschappelijke schade.

Continuïteitsplan

Sinds 1 januari 2013 zijn aanbieders van openbare communicatiediensten en -netwerken wettelijk verplicht de maatregelen die zij hebben genomen ter voorkoming van verstoringen, vast te leggen in een continuïteitsplan. Agentschap Telecom heeft in oktober 2012 onderzocht hoe ver ze met het opstellen van deze plannen zijn. Van de 500 onderzochte aanbieders beschikt 74% op het moment van onderzoek, niet over een continuïteitsplan. Van de grootste aanbieders gold dit voor 23%, oftewel 15 telecomaanbieders. Hiervan geeft ongeveer de helft aan er wel mee bezig te zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat continuïteit van netwerken of diensten onvoldoende aandacht heeft van de directies. Ook heeft de helft van de aanbieders in hun continuïteitsplan geen rekening gehouden met ernstige calamiteiten zoals grootschalige uitval van elektriciteit en/of ICT. Hierdoor kunnen storingen bij deze bedrijven langer duren en loopt de beschikbaarheid van hun (mobiele) telefonie- en internetdienstverlening een risico. De klanten kunnen daar last van ondervinden.

Waarborging

Agentschap Telecom vindt het ongewenst dat telecomaanbieders nog onvoldoende in beeld hebben hoe ze de continuïteit van hun netwerken en diensten waarborgen. Het agentschap verwacht dat aanbieders op korte termijn deze plannen gaan opstellen en effectueren, zodat de klanten minder overlast van storingen ervaren. Hier gaat het agentschap op toezien. Agentschap Telecom bezoekt de aanbieders waar zich de grootste risico’s bevinden. Daarnaast zet het agentschap erop in dat alle aanbieders zo snel mogelijk beschikken over een vastgesteld continuïteitsplan.