TU Delft ontwerpt ‘TomTom’ voor vliegvelden

Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft gaan een navigatiesysteem ontwikkelen voor taxiënde vliegtuigen. De onderzoekers verwachten dat het over tien jaar nauwelijks meer voorstelbaar is dat de communicatie met vliegtuigen ooit uitsluitend via spraak plaats vond.

Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft gaan in het project "Safe airport navigation implementation using an evolutionary ICT enabled approach" werken aan een verbeterde ICT-omgeving ter ondersteuning van de piloot en de verkeersleider. Meer specifiek richten ze zich op het definiëren van de benodigde data-uitwisseling op weg naar vervanging van de gesproken communicatie tussen piloot en verkeersleider door adequate inzet van ICT. Het project moet leiden tot een soort tomtom voor luchthavens.

Verminderde milieubelasting

Door de snelle toename van E-enabled capabilities in de luchtvaart zal het over tien jaar nauwelijks meer voorstelbaar zijn dat ooit de communicatie met vliegtuigen uitsluitend via spraak plaats vond. Ook zullen over tien jaar weinig passagiersvliegtuigen niet zijn voorzien van een electronic flight bag (EFB) of een mogelijke opvolger daarvan. In de toekomst zal een ICT-omgeving beschikbaar zijn waarmee ook bewegingen op de luchthaven beter gecoördineerd kunnen worden. Dat moet tot een significant efficiënter verkeer van vliegtuigen op de luchthaven kunnen leiden en een navenant verminderde milieubelasting. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een analyse van het verkeer op de luchthaven Dallas/Fort Worth in Texas dat emissies met 30% kunnen worden verminderd als vliegtuigen tijdens het taxiën niet hoeven te stoppen. Het voorgestelde onderzoek moet ertoe leiden dat de voorgestelde ICT-ontwikkelingen voldoende gelijke tred houden met de inrichting van de toekomstige ICT-infrastructuur.

  

TomTom voor luchthavens

In het project werkt een onderzoeksgroep onder leiding van professor Erik Theunissen aan een verbeterde ict-omgeving ter ondersteuning van de piloot en de verkeersleider. De onderzoekers willen de data-uitwisseling definiëren die nodig is om de gesproken communicatie tussen taxiënde piloot en verkeersleider te vervangen door ict. Het project moet leiden tot een soort TomTom voor luchthavens.

Efficiënter verkeer 

De luchthaven-ict-omgeving die de onderzoekers voor ogen staat, moet in de toekomst leiden tot ‘een significant efficiënter verkeer van vliegtuigen op de luchthaven’ en daarmee ‘een navenant verminderde milieubelasting’. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een analyse van het verkeer op de luchthaven Dallas/Fort Worth in Texas dat ’emissies met 30 procent kunnen worden verminderd als vliegtuigen tijdens het taxiën niet hoeven te stoppen.’ De TU Delft ontvangt voor het onderzoek ‘Safe airport navigation implementation using an evolutionary ICT enabled approach’ een half miljoen euro subsidie van technologiestichting STW.