Praktijkles ondernemen voor Erasmus-studenten

RSM Erasmus University laat zijn nieuwe lichting entrepreneurship masterstudenten aan het begin van het komend collegejaar zelf al meteen actief ondernemen… en wel op de markt in het Friese Sneek. In het kader van hun driedaagse “Kennismakings- en Businesstrip” zullen deze ondernemers in spe met hun eigen geld handelswaren inkopen om deze vervolgens op de markt in Sneek weer te verkopen. De gemaakte winst gaat naar GreenSeat, teneinde deze trip CO2-neutraal te houden. Het is de eerste keer dat een dergelijk initiatief door RSM Erasmus University wordt genomen.

Deze "praktijkles ondernemen” is meer dan een ludiek onderdeel van de kennismakingstrip. Volgens Dr.ing. Wynand Bodewes, coördinator van de ondernemerschapsopleiding, is goed kunnen verkopen een vaardigheid die aspirant ondernemers moeten zien te ontwikkelen. “Daarom zullen de studenten die dit collegejaar aan de opleiding gaan beginnen al onmiddellijk geconfronteerd worden met een van de grootste uitdagingen die ondernemen met zich meebrengt: zie jezelf en je handeltje maar eens aan de man te brengen”, aldus Bodewes.

De eenjarige, geheel in het Engels gegeven opleiding Entrepreneurship wordt verzorgd door het Erasmus Centre for Entrepreneurship & New Business Venturing, onderdeel van RSM Erasmus University. De focus van deze masteropleiding op ambitieus ondernemen is niet alleen typerend voor de Erasmus Universiteit (die als motto heeft “De universiteit voor denkers en doeners”), maar past ook bij de aspiraties van haar studenten. Zo zijn oudstudenten van de Erasmus Universiteit ruimschoots vertegenwoordigd in de ranglijst van snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland (de Deloitte Technology Fast 50). Tijdens de trip zal er tevens een “entrepreneurial seminar” worden georganiseerd, waarbij Friese bestuurders en een Friese bankier met de RSM studenten in debat zullen gaan. Hierbij
wordt het onderwerp “Ondernemerschap in Friesland” nader onder de academische loep genomen.

Diverse geplande bedrijfsbezoeken bieden de studenten houvast voor dit seminar. De bedrijven hebben met elkaar gemeen dat ze zich op een bijzondere plek in hun industrie hebben gepositioneerd: kleine aantallen voor een zeer veeleisende clientèle. Ondernemen in een high-end marktsegment brengt specifieke uitdagingen met zich mee. Tijdens deze bedrijfspresentaties onderzoeken de studenten wat het is om te ondernemen in een risicovolle markt met aan de ene kant exclusieve producten, maar met aan de andere kant een klant die bereid is goed te betalen voor schaarste. Er zal een bezoek worden gebracht aan bedrijven als Heliflights, JetNetherlands, Glice non-frozen ijsbaan, HBC Stal (onderdeel Schep groep) en Royal Tichelaar Ceramics. Er is ook een ontmoeting gepland met “dragon” Henk Keilman om over zijn duurzame investeringen te praten en met Robert Wennekes, oprichter van de International Butler Academy.

Volgens Dr. Wim Hulsink, Associate Professor of Entrepreneurship and New Business Venturing, gaat het bij leren ondernemen niet om passief in de college banken zitten maar om actief "entrepreneurial learning opportunities" aan te pakken. “Daarom moeten de studenten zelf gaan ondervinden wat het financieren van inkoopswaren en het ondernemen daadwerkelijk inhouden. Ik beschouw dit als een uitstekende leerervaring voor onze ondernemers van morgen.”

www.rsm.nl