06 april 2022 om 15:37 uur
Stephane Weusten (TU/e) promoveerde op hoe je met een 3D-printer een goedkope en effectieve elektrolyzer bouwt. Zo past hij eenvoudig de geometrische parameters aan om de prestaties van het apparaat te verbeteren. Daarmee versnelt het onderzoek naar het opwekken van goedkopere en efficiëntere waterstof.
Alhoewel elektrolyzers al zo'n honderd jaar bestaan, is er in die tijd nog niet veel aan veranderd. "Je kunt niet in het apparaat zelf kijken, waardoor het lastig is om erachter te komen wat er binnenin gebeurt", zegt Weusten.
Wetenschappelijke berekeningen en simulaties helpen om meer te weten te komen over het apparaat. Maar werkt de theorie ook in de praktijk? En hoe verbeter je de prestaties van elektrolyzers om ervoor te zorgen dat waterstof ook daadwerkelijk een geduchte concurrent wordt van olie en gas? Om daarachter te komen gebruikte Weusten een 3D-printer. "Normaal gesproken ben je zo'n 3000 euro kwijt om een beperkte set uit te proberen. Het testmateriaal is duur omdat het in een werkplaats op maat moet worden gemaakt. En het duurt ook lang."
Met de 3D-printer was dat verleden tijd. "Je koopt een rolletje plastic en met vijf euro ben je klaar en heb je een complete elektrolyzer." Niet dat er in een keer een goedwerkend apparaat uit de printer kwam rollen. Hoeveel verschillende versies hij heeft gemaakt, weet de onderzoeker niet meer uit zijn hoofd. "Per verbetering waren we al snel zes versies verder."
Het lekdicht maken van de elektrolyzer was ingewikkeld. Maar stapje voor stapje wist Weusten de prestaties te verbeteren door de geometrie van de electrolyzer aan te passen. Zo veranderde de onderzoeker de vorm van de inlaat, zodat de moleculen sneller botsten en door de hogere reactiesnelheid er in kortere tijd meer waterstof ontstond. Ook paste hij de 3D-electroden aan. In totaal ontstond er door alle aanpassingen een zeven keer hogere reactiesnelheid.
"Daar ben ik natuurlijk wel blij mee, maar de winst zit ‘m vooral in het 3D-printen", vindt de onderzoeker. "Eerder gebruikten we bijna geen 3D-printer voor het bouwen van elektrolyzers. Nu kunnen andere onderzoekers ook hiermee aan de slag en sneller hun theorieën testen. Daarmee breng je het onderzoek naar elektrolyzers en waterstof in een versnelling."
Gerelateerd nieuws
Een Noors bedrijf ontwikkelt een klein elektrisch watervliegtuig dat het lokale passagiersverkeer op grote schaal kan transformeren. Het ontwerp van de romp wordt momenteel getest in de sleeptank van Sintef in Trondheim.
TU Delft-spin-off VSParticle ontwikkelde een goedkoper, duurzamer en eenvoudiger productieproces voor elektro-katalytische membranen: het hart van de productie van groene waterstof. De technologie herbergt ook beloftes…
“Kennis over explosieveiligheid is vaak wel aanwezig bij het management maar niet voldoende op de werkvloer”, aldus Fokke van de Koppel, veiligheidskundige gespecialiseerd in ATEX en explosieveiligheid. Hij begeleidt…
Product van de maand
RSSPSENcode is zowel bedoeld voor de standbewaking van afschermingen volgens EN 60947-5-3 als voor de positiebewaking. Door...
Techvertorials
Focus op
Machineveiligheid, systemen en componenten
creating sustainable solutions
Lineaire aandrijf componenten en oplossingen
Gespecialiseerd in Forceren, Dieptrekken, Flenswalsen, Lassen en Apparatenbouw.
Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen
Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet
Leverancier van technische standaardveren en normdelen, leverbaar uit voorraad.
Agenda
30 mei 2022, Hannover (De)
The lead theme Industrial Transformation spotlights the topics of digitalization and sustainability.
31 mei 2022, Düsseldorf
Goal: tackle the remaining bottlenecks to rolling out electrolysers at scale and pace
31 mei 2022, Veldhoven
Platform waar digitaliseringsvraagstukken voor de maakindustrie centraal staan