Nederland klaar voor technische soapserie

“Nederland moet een heldere filosofie hebben om techniek te integreren in het basisonderwijs”, zo stelt Jeroen van der Veer, voorzitter van Platform Bèta Techniek en voormalig CEO van Koninklijke Shell Nederland. Van der Veer was een van de gasten tijdens het openingsdebat van de technologie- en onderhoudsexpo Maintenance Next 2011 in Ahoy Rotterdam.

Tijdens het debat werd gediscussieerd over de wijze waarop jongeren gemotiveerd moeten worden om het vak techniek te kiezen. De conclusie was dat onderhoudstechnologie beter zichtbaar gemaakt moet worden, bijvoorbeeld met een soapserie op televisie.

Het onderhouden van de onderhoudssector zelf stond centraal in de discussie. Onderhoud is in feite een verborgen talent. Tegenwoordig vindt onderhoud vooral preventief plaats waardoor het effect ervan veel minder goed zichtbaar is dan vroeger. Volgens Renée Bergkamp, directeur-generaal van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, is het van belang om de maatschappelijke resultaten van onderhoud te benadrukken zoals minder CO2-uitstoot en het voorkomen van ongelukken. Van der Veer geeft aan dat er op het gebied van veiligheid ‘zero tolerance’ is, wat resulteert in miljoenen uren werken zonder incidenten. Een prestatie waar de mensen uit het vak trots op mogen zijn en dat door de sector veel meer uitgedragen mag worden.

Techniek sexy maken

Tijdens het openingsdebat werd gesproken over het meer sexy maken van het onderhoudsvak. "Bedrijven moeten hun poorten weer openstellen voor publiek. Benamingen van het vakgebied mogen daarnaast weleens gemoderniseerd worden", zegt Martin van Pernis, president van Kivi Niria en voormalig CEO van Siemens Nederland. ‘Maintenance’ spreekt bijvoorbeeld al meer tot de verbeelding dan het woord ‘onderhoud’. Eén van de toehoorders tijdens het debat opperde dat het maken van een technische soapserie wellicht dé manier is om jonge mensen in razend tempo de mooie kanten van het technische vak te laten zien.