Groen transport voor Venetië

Engineers van de Universiteit van Southampton helpen deze zomer bij de ontwikkeling van een elektrische-hybride motor voor de watertaxi’s in Venetië, Zo willen zij bijdragen aan een schoner, groener vervoer in de drukbezochte stad.

 Venetië behoort tot het Unesco werelderfgoed en trekt jaarlijks zo’n 32 miljoen bezoekers. Die worden vervoerd met naar schatting 20 000 pleziervaartuigen een 550 taxiboten. Al die vaartuigen zijn uitgerust met dieselmotoren, waardoor Venetië te kampen heeft met sterke luchtvervuiling en geluidsoverlast, die zowel het water, de architectuur als de gezondheid van bewoners en toeristen aantasten.

In samenwerking met Reapsystems, een Britse onafhankelijke specialist op het gebied van voortstuwingssystemen, maken de engineers in Southampton een schone, hybride  dieselelektrische motor die door elke botenbouwer kan worden geïnstalleerd en die past in alle bestaande boten. Voor de motor wordt gebruik gemaakt van de nieuwste dieselmotortechnologie, in combinatie met een krachtige, compacte en efficiënte elektromotor met inverter, een moderne lithium-ion accu en een geavanceerde besturingseenheid.  

In de stad kan de dieselmotor worden uitgeschakeld, zodat de boot puur elektrisch wordt aangedreven – zonder herrie, zonder vervuiling, zonder trillingen en zonder brandstofverbruik. Bij middelmatige of hoge snelheid (degenen die wel eens de watertaxi naar het vliegveld hebben genomen, weten wat dat kan betekenen) neemt de dieselmotor het automatisch over. De elektromotor gaat dan weken als generator om de accu’s te laden en zo te komen tot een optimaal rendement. De elektromotor kan ook als ondersteuning dienen, om uitlaatgassen te beperken.

Professor Suleiman Sharkh, hoofd van de afdeling  Mechatronica van de universiteit,  zegt:  "De voordelen zijn duidelijk – geen lawaai, geen vervuiling en geen trillingen tijdens gebruik in de stad. Met onze demonstratie met een watertaxi willen we de lokale autoriteiten informeren, zodat ze hun regels kunnen aanscherpen. Door de gereduceerde onderhoudskosten en het gehalveerde brandstofverbruik zijn de booteigenaars snel te overtuigen om deze groene motoren te gaan gebruiken."

De hybride watertaxi zal deze zomer woorden getest en dat valt samen met nieuwe wetgeving die van kracht wordt met betrekking tot het vervoer over water. Voor de ontwikkeling van de technologie is een crowdfunding-project gestart: https://www.indiegogo.com/projects/project-venice

CTO dr. Dennis Doerffe van Reapsystems zegt daarover:l "Onze crowdfunding campagne is tegenovergesteld aan de gebruikelijke commerciële aanpak. Wij betrekken het publiek bij onze ‘reis’. Zo kunnen de samen de aftrap geven voor de hybride revolutie."

Meer over het project is te vinden op: http://www.reapsystems.co.uk/about-project-venice/