Engineering out of the X-Box

Nu 3D printers bij het grote publiek bekend worden, lijkt het voor Faro tijd voor de volgende stap. Met behulp van de gratis app Scenect kan iedereen die de beschikking heeft over een Microsoft Kinect of Asus Xtion Pro Live bewegingssensor behalve gamen nu ook 3D scans maken. De puntenwolk die dat oplevert kan in verschillende bestandsformaten worden geëxporteerd en zo bijvoorbeeld uiteindelijk worden gebruikt om 3D modellen te maken en vervolgens te printen.

De app is gebaseerd op de Scene bewerkingssoftware van Faro en is gratis verkrijgbaar (http://europe.faro.com/scenect/).

Puntenwolk

Met behulp van de Scenect-app kunnen stilstaande voorwerpen maar ook personen op een afstand van 0,8 tot 2,5 m met de Kinect of Xtion sensor worden gescand. Eerst wordt de bewegingssensor aangesloten op een computer of laptop met daarop de app. Vervolgens wordt het scanproces is gestart en moet de Kinect of Xtion langzaam en met een constante beweging langs of om het voorwerp heen worden bewogen. Zo wordt de kleur- en diepte-informatie vastgelegd. De meetpunten vormen de basis voor de puntenwolk.

Kwaliteit

Tijdens het scanproces laat de Scenect-software altijd in videovorm op het beeldscherm zien wat de Kinect of Xtion registreert. Op het videobeeld geven gekleurde markeringen de kwaliteit van de afzonderlijke scanpunten weer om tot een optimaal resultaat te kunnen komen. Tegelijkertijd wordt in de andere helft van het venster direct zichtbaar hoe de 3D-puntenwolk van het voorwerp wordt opgebouwd. Het scanproces wordt gedocumenteerd door een statusmanager die met een gekleurd vlak de algehele kwaliteit van de scan weergeeft.

Exporteren

In de 3D weergave in Scenect kan de gebruiker het voorwerp met de muis en het toetsenbord in de ruimte draaien en van alle kanten bekijken. De mogelijkheid de scans in verschillende bestandsindelingen te exporteren naar andere software, zoals CAD-programma’s brengt 3D ontwerp én productie niet alleen weer een stapje dichter bij het grote publiek maar is zeker zo interessant voor bijvoorbeeld de model- en prototypebouw, grafisch ontwerp , beeldende kunst en game-ontwerp.