Dodelijk ongeval aan boord van sleephopperzuiger

Op 17 maart 2017 verongelukte een bemanningslid aan boord van een Nederlandse sleephopperzuiger. Eigen afspraken aan boord over de risico’s van het werken in de laadpijp in het ruim waren niet goed doordacht zo bleek uit onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Het schip was vanuit Denemarken op weg naar haar laadgebied op de Noordzee. Het ongeval gebeurde toen er meer zeewater in het ruim gepompt werd om het schip wat rustiger op de golven te laten bewegen. Tijdens het pompen spoelde een bemanningslid via een laadpijp van de laadinstallatie met het zeewater het ruim in en verdronk uiteindelijk. Het bemanningslid was een van de twee lassers die aan boord waren om die dag een aantal laswerkzaamheden uit te voeren. Voor deze werkzaamheden hoefden zij niet in de laadpijp te komen.

Hoe kon het ongeval gebeuren?

Om onduidelijke redenen heeft het slachtoffer samen met een tweede lasser werkzaamheden in de laadpijp van de laadinstallatie verricht, terwijl men hier op de brug niet van op de hoogte was. De installatie was niet beveiligd tegen het in werking stellen tijdens werkzaamheden in de laadpijp. Deze kon dus ingeschakeld worden terwijl de bemanning in de laadpijp aan het lassen was.

Hoe werd aan boord het risico op dit ongeval geïdentificeerd en beheerst?

De bemanning, die de risico’s van het werken in de laadpijp hadden geïdentificeerd, vertrouwde op eigen afspraken die niet volgens een arbeidshygiënische strategie ontworpen waren. Ze waren ook niet in het Safety Management System (SMS) opgenomen. De afspraken waren niet goed doordacht op kwetsbaarheden en waren niet goed geborgd, waardoor het kon gebeuren dat werkzaamheden plaatsvonden in de laadpijp zonder dat de brug hiervan op de hoogte was. De SMS aan boord van de sleephopperzuiger voldeed aan de wettelijke eisen, namelijk de ISM-Code. De ISM-code oftewel the International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention is een internationale standaard voor veiligheid aan boord van schepen. De ISM-code is echter van toepassing op algemene scheepswerkzaamheden en niet op specifieke werkzaamheden aan boord van een sleephopperzuiger in het algemeen, en deze sleephopperzuiger in het bijzonder. Zo droeg het SMS slechts beperkt bij aan veilig werken en een veilige werkomgeving aan boord van het schip.

Download het onderzoeksrapport: 

 ongeval_in_laadpijp_sleephopperzuiger_scelveringhe.

 

Bron: Onderzoeksraad voor veiligheid