Digitale Agenda: jaarlijks scorebord bevestigt noodzaak structurele economische hervormingen

Burgers, bedrijven en innovators in Europa genereren voldoende digitale vraag om Europa op het pad te zetten van duurzame, economische groei, maar het ontoereikende aanbod van voldoende snelle internetaansluitingen, online-inhoud, onderzoeksactiviteiten en relevante vaardigheden ondermijnt dit potentieel.

Een intensiever datagebruik en een verschuiving naar mobiele technologieën (zoals smartphones) en mobiele diensten (zoals 3G internet, muziekstreaming en webmail) zijn de belangrijkste trends binnen de informatie & communicatietechnologiesector (ICT), die tegenwoordig goed is voor 8 miljoen banen en 6% van het EU BBP vertegenwoordigt.

Overheden kunnen tempo niet aan

Europees Commissaris Neelie Kroes: "Europeanen hunkeren naar digitale technologieën en meer digitale keuze maar overheden en bedrijfsleven kunnen het tempo niet aan. Zij klampen zich vast aan een beleidsmentaliteit en bedrijfsmodellen van de 20ste eeuw en dat schaadt de Europese economie. Dat is vreselijk jammer. Wij schieten onszelf in de voet door te weinig te investeren. Indien we niets ondernemen, wordt Europa door zijn concurrenten over de hele voorbijgestoken."

De voornaamste bevindingen van het scorebord van de digitale agenda van de Europese Commissie (DAE) zijn:

Positieve ontwikkelingen

  • Breedband is vrijwel overal beschikbaar in Europa. 95% van alle Europese gezinnen beschikt over een vaste breedbandaansluiting.

  • Consumenten en bedrijven maken snel de overstap naar mobiele diensten. Het gebruik van mobiel internet is met 62% gestegen tot 217 miljoen mobiele breedbandabonnementen.

  • 15 miljoen Europeanen kregen in 2011 voor het eerst een aansluiting, zodat ondertussen 68% van de Europeanen regelmatig online gaat en 170 miljoen Europeanen actief zijn op sociale netwerken. Voor het eerst maakte een meerderheid van economisch achtergestelde Europeanen gebruik van het internet, maar nog steeds heeft één op de vier Europeanen nog nooit het internet gebruikt.

  • Griekenland, Portugal en Ierland maken nu gebruik van eGovernment (elektronische overheid) om kwalitatief goede overheidsdiensten te kunnen aanbieden. Afgezien van Tsjechië zien we de grootste stijging van het aanbod en gebruik van elektronische overheidsdiensten in economieën die een crisis doormaken. Dit illustreert de meerwaarde van eGovernment voor het welslagen van structurele hervormingen.

  

Probleemgebieden

  • De helft van de Europese werknemers beschikt niet over voldoende ICT-vaardigheden om hen te helpen van baan te veranderen of een nieuwe baan te vinden. Hoewel 43% van de EU-bevolking over redelijke of goede internetvaardigheden beschikt en bijvoorbeeld het internet kan gebruiken om een telefoontje te plegen of een webpagina te creëren, meent bijna de helft van de werknemers dat zij niet over de op de arbeidsmarkt vereiste computer- en internetkennis beschikken. Bijna 25% heeft geen ICT-vaardigheden. Hierdoor raken ICT-vacatures, die tegen 2015 kunnen oplopen tot 700 000, moeilijk ingevuld.
  • Onlineaankopen vinden nog steeds overwegend plaats in eigen land. 58% van de EU-internetgebruikers winkelt online, maar slechts één op de tien doet ook aankopen op websites uit andere EU-lidstaten. Taalbarrières en administratieve rompslomp (zoals weigering producten te versturen en complicaties in verband met de auteursrechten) vormen het grootste probleem.
  • Het gebruik van elektronische handel door kmo’s is gestagneerd. Het merendeel van de kmo’s koopt of verkoopt niet online waardoor hun export en omzetpotentieel beperkt blijft.
  • Investeringen in onderzoek raken ver achterop bij onze concurrenten. Onderzoek door openbare instellingen is weliswaar gespaard gebleven van bezuinigingen – maar de uitgaven liggen fors onder de jaarlijkse toename van 6% die nodig is om de overheidsinvesteringen tegen 2020 te verdubbelen. Commerciële onderzoeksinvesteringen lopen terug. De O&O-intensiteit van de Europese ICT-sector is ondertussen gedaald tot minder dan de helft van die van de VS.
  • Telecommunicatiebedrijven blijven consumenten te hoge roamingprijzen aanrekenen voor mobiele gesprekken. Sinds 2011 zetten steeds meer bedrijven een punt achter deze malafide praktijken door gebundelde prijzen of roamingtarieven aan te bieden die dichter bij de binnenlandse tarieven aanleunen. Consumenten betalen echter gemiddeld nog drieëneenhalf maal meer voor een roaminggesprek dan voor een binnenlands gesprek.

Van de 101 acties in het kader van de digitale Agenda zijn er 34 afgerond, 52 acties liggen op schema terwijl 15 vertraging hebben opgelopen of dreigen op te lopen. Het digitale scorebordproces maakt tevens een analyse van de toestand van de EU-telecommunicatiemarkt en het digitale concurrentievermogen van Europa.

Scorebord van de Digitale Agenda