Delftse raket op zoetjes, kaarsvet en lachgas naar 50 km hoogte

Op woensdag 14 oktober moet hij nu echt gaan vliegen: de Stratos II+ raket gebouwd door Delft Aerospace Rocket Engineering (Dare), een studententeam aan de TU Delft. Ze lanceren de raket vanuit Zuid-Spanje naar 50 km hoogte om onderzoek te doen in de hoogste lagen van de atmosfeer. Vorig jaar deed het team al een poging, maar die mislukte op het laatste moment door een vastgevroren ventiel. De lancering moet het team een grote stap verder bij hun doel brengen: als eerste studententeam een raket naar de ruimte (100 km) lanceren.

De voorbereidingen en de lanceerpoging zijn live te volgen, zie http://dare.tudelft.nl voor de stand van zaken.

Hoogterecord

In 2009 lanceerden de studenten al Stratos I. Deze voorganger bereikte een hoogte van 12,5 km, een Europees hoogterecord voor zelfbouwraketten. In oktober vorig jaar werd er een poging ondernomen om het record opnieuw aan te scherpen met de Stratos II, maar dat lukte niet. Eén van de veiligheidssystemen, het ‘Flight Abort System’ haperde, en een lekkende oxidatortank gooide op het laatste moment roet in het eten. "Gelukkig heeft dit ons de tijd gegeven om extra testen uit te voeren, en waar nodig verbeteringen aan te brengen", aldus projectleider Jeroen Wink van Dare. Nu is het studententeam opnieuw op een lanceerbasis in Zuid-Spanje om een nieuwe poging te wagen, met een verbeterde raket, de Stratos II+.

Verbeteringen

De raket heeft een aantal grote verbeteringen doorgemaakt ten opzichte van vorig jaar. Het Flight Abort System is volledig opnieuw ontworpen, om er zeker van te zijn dat de vlucht niet onnodig afgebroken zal worden. Daarnaast is het onderdeel verbeterd waar vorig jaar het lek ontstond. "We hebben bovendien de ergonomie van de raket verbeterd, waardoor we een stuk makkelijker onderdelen kunnen verwisselen. De vorige keer hadden we het probleem dat je ook bij sommige moderne auto’s ziet: om een koplampje te vervangen moet soms de hele bumper eraf. Zoiets hadden we ook bij Stratos-II, maar nu zijn de onderdelen veel toegankelijker", aldus Ralph Huijsman, teamlid en student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek.

Voorbereidingen

De komende week is team in Zuid Spanje druk bezig met de voorbereiding voor de lancering. Zo moet er een huizenhoge lanceertoren opgebouwd worden en een drie meter grote schotelantenne die tijdens de vlucht gegevens van de raket ontvangt. "Uiteindelijk heb je maar één kans", vertelt teamlid Bastiaan Bom. "Wanneer de raket ontstoken wordt, moet alles perfect werken. Voordat we de raket daadwerkelijk lanceren, testen we nauwkeurige of alle systemen nog goed werken na het transport naar Spanje."

Lachgas, kaarsvet en koffiezoetjes

De hybride raketmotor van de Stratos II+ heeft een verbrandingskamer met vaste brandstof waar een oxidator (lachgas) in gespoten wordt. Als stuwstof van de motor gebruiken de studenten een opvallende brandstofcombinatie met ingrediënten die ook te vinden zijn in koffiezoetjes en kaarsvet. In combinatie met het lachgas levert dit een efficiënte voortstuwing.

Experimenten

Stratos II+ neemt drie experimenten mee. Het belangrijkste is een radio-astronomie-experiment van de Radboud Universiteit, dat meet hoe ver radiostraling uit de ruimte in de atmosfeer doordringt. Daarnaast vliegt er een experiment mee van Nederlands het bedrijf Xsens dat positie- en snelheidsbepaling zonder GPS uitvoert, samen met het Radboud Radio Lab van de Radboud Universiteit. Mede met dit experiment kan de hoogte van de vlucht bepaald worden. Tot slot is er een technisch experiment aan boord dat beelden vanuit de raket live naar de grond stuurt.

http://dare.tudelft.nl/   
http://Facebook.com/DelftAerospaceRocketEngineering
http://Twitter.com/DARE_TUDelft