Bots en nepadvertenties maken online shops onveilig

December is natuurlijk bij uitstek de maand dat iedereen cadeaus koopt – en daarmee ook dé maand om online shoppers op te lichten. Een veelgebruikt wapen: de nepadvertentie.

De nepadvertentie ziet eruit als een gewone online banner, maar als de consument erop klikt, wordt hij doorgeleid naar een nep-site. Deze ziet er precies zo uit als de echte site van de betreffende webwinkel, zodat hij geen argwaan krijgt. Hij koopt zijn spullen en pas een paar dagen na betaling wordt duidelijk dat hij is misleidt. Er worden namelijk geen pakjes thuisbezorgd…

Volgens de Stichting Internet Domeinnaamregistratie Nederland steeg het aantal fake-websites dat op deze manier misbruik maakt van een Nederlands topmerk dit jaar met meer dan 360%. In totaal vond de stichting 1.526 websites waarbij online advertenties ingezet worden om bezoekers te misleiden. In 2016 waren dit er 420.

Pim Pastoors van SIDN: "Criminelen doen er alles aan om bezoekers naar hun malafide website te trekken. Dat ze hiervoor steeds vaker betaalde advertenties inzetten, toont aan dat dit een effectieve methode is. Een andere opvallende trend is dat dubieuze praktijken rondom domeinnamen van de financiële sector verschuiven naar de retail-sector. Een reden hiervoor is dat websites binnen de financiële sector steeds beter beveiligd zijn."

Shopbots

In de Verenigde Staten gaat het er heel anders aan toe. Daar roven bots online winkels leeg van hun populaire artikelen, vaak nog voor deze online staan. Vervolgens worden ze voor de dubbele of driedubbele prijs weer aangeboden op sites als e-Bay.

Namaak

Terwijl de Nederlander de phishing-sites over het hoofd ziet, is 45% bang om in de feestmaand een namaakproduct te kopen. Dit gebeurt dan ook regelmatig. Volgens de Holiday Barometer 2017 van MarkMonitor kocht 23% in 2016 wel eens onbedoeld een namaakproduct. In 2017 is dit percentage 31%, waarvan 34% dit twee- tot driemaal is overkomen, 11% drie tot vijf keer, en 5% zelfs meer dan vijf keer. Bij de helft van de gedupeerden was de aankoop bedoeld als geschenk of souvenir.

Viezigheid

Online producten,echt of nep, hebben één groot voordeel ten opzichte van cadeaus uit een fysieke winkel: ze zijn een stuk minder vies. Onderzoeksbureau Pass My Parcel heeft vier typische kerstaankopen getest, namelijk een t-shirt, een speelgoedautootje, een videospel en een doos chocolaatjes. Het liet zowel de producten als de verpakking van de online variant onderzoeken op de aanwezigheid van bacteriën. Zie hier de verschillen voor het videospel:

vies

Sfeer

De gemiddelde consument zal wat bacteriën echter toch verkiezen boven een geplunderde bankrekening. Maar goed dus dat we onze feestaankopen nog altijd het liefst in de traditionele winkel doen. Volgens Deloitte geldt dat voor alle Europeanen, maar voor Nederlanders in het bijzonder. Wij hechten maar liefst drie keer meer waarde aan de kerstsfeer in de winkels dan in andere Europese landen.