EO

Ongeluk door zelfrijdende auto wordt als erger ervaren

11 oktober 2017 om 11:44 uur - Delft

Een dodelijk ongeluk dat wordt veroorzaakt door een technische fout van een zelfrijdende auto, wordt als minstens 4,5 keer zo erg beschouwd als een dodelijk ongeluk door een menselijke fout. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Bart Overakker van de TU Delft.


Overakker liet 510 mensen keuzes maken uit diverse hypothetische toekomstscenario's, waarbij werd gevarieerd in zaken als de mate van automatisering, reistijd, uitstoot en verkeersdoden. Hoe zwaar elk aspect weegt voor de ondervraagde, kon door middel van een statistische analyse worden achterhaald.

 

Paradox

"De algemene conclusie is dat 65% van de mensen vinden dat een systeem met zelfrijdende auto's de voorkeur verdient boven het huidige transportsysteem. Maar voor de acceptatie van dodelijke ongelukken geldt dat niet. Een dodelijk ongeluk dat wordt veroorzaakt door een technische fout van een zelfrijdende auto, wordt als minstens 4,5 keer zo erg beschouwd als een dodelijk ongeluk door een menselijke fout. Voor opzettelijk misbruik, dus een dodelijk ongeluk met een gehackte auto, is dit zelfs een factor 6."

 

Zelfrijdende auto's moeten dus heel erg veilig zijn om sociaal te worden geaccepteerd. "We hebben hier een paradox te pakken. Zelfrijdende auto's hebben grote potentiele voordelen, waaronder een veel grotere veiligheid, maar juist de lastige sociale acceptatie van het veiligheidsaspect kan de zelfrijdende auto enorm in de weg gaan zitten. Een paar ongelukken, zoals vorig jaar met een zelfrijdende Tesla in Florida, zouden de opmars van de zelfrijdende auto behoorlijk kunnen belemmeren."
Overakker verwacht overigens dat de sociale acceptatie varieert in de tijd en plaats.

 

Beleid

Beleidsmakers zouden volgens Overakker mede moeten bepalen welke technologie beschikbaar komt voor de consument. "Ze zouden duidelijk moeten aangeven waaraan het ontwerp en de veiligheid moeten voldoen; bijvoorbeeld richting bedrijven als TomTom, om hacken te voorkomen. En er zouden veiligheidsmaatregelen moeten zijn om de automobilist betrokken te houden bij de taak van het autorijden. De RDW kan hier een belangrijke rol in spelen."
 

Gerelateerd nieuws

Strenge eisen aan Shell en Esso na ongelukken door menselijk falen

Strenge eisen aan Shell en Esso na ongelukken door menselijk falen

De provincie Zuid-Holland neemt extra maatregelen om incidenten bij risicovolle bedrijven te voorkomen. Het toezicht wordt verscherpt, vooral bij de chemie, de raffinaderijen en de tankopslag en -overslag.

Gezocht: meetapparatuur die schaatsers écht kan bijhouden

Gezocht: meetapparatuur die schaatsers écht kan bijhouden

In de zoektocht naar de ideale schaatsslag, ontwikkelde promovenda Eline van der Kruk van de TU Delft dynamische computermodellen en schaatsen die de slag live kunnen meten. Dit moet leiden tot real-time visuele feedback…

Op weg naar lichte robotpakken

Op weg naar lichte robotpakken (video)

Robots die mensen helpen bij het bewegen, ontwikkelen zich van starre exoskeletten naar flexibele pakken met een slimme aansturing. Dat verwacht professor Herman van der Kooij van de Universiteit Twente. Hij leidt het…

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Product van de maand

RSS
Veilig heksysteem PSENmlock

Het heksysteem PSENmlock biedt een veilige vergrendeling en veilige sluiting in slechts één product. De PSENmlock...

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

20 februari 2018, Vianen

Theoriedag werken met ISO 13849-1 (PL) en IEC 62061 (SIL)

Training bij Pilz

21 februari 2018, Vianen

Workshop werken met ISO 13849-1 (PL) praktijkdag

Training bij Pilz

26 februari 2018, Markelo (NL)

Altium Advanced Training (Altium Designer 17)

Meer agendapunten »