EO

Ongeluk door zelfrijdende auto wordt als erger ervaren

11 oktober 2017 om 11:44 uur - Delft

Een dodelijk ongeluk dat wordt veroorzaakt door een technische fout van een zelfrijdende auto, wordt als minstens 4,5 keer zo erg beschouwd als een dodelijk ongeluk door een menselijke fout. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Bart Overakker van de TU Delft.


Overakker liet 510 mensen keuzes maken uit diverse hypothetische toekomstscenario's, waarbij werd gevarieerd in zaken als de mate van automatisering, reistijd, uitstoot en verkeersdoden. Hoe zwaar elk aspect weegt voor de ondervraagde, kon door middel van een statistische analyse worden achterhaald.

 

Paradox

"De algemene conclusie is dat 65% van de mensen vinden dat een systeem met zelfrijdende auto's de voorkeur verdient boven het huidige transportsysteem. Maar voor de acceptatie van dodelijke ongelukken geldt dat niet. Een dodelijk ongeluk dat wordt veroorzaakt door een technische fout van een zelfrijdende auto, wordt als minstens 4,5 keer zo erg beschouwd als een dodelijk ongeluk door een menselijke fout. Voor opzettelijk misbruik, dus een dodelijk ongeluk met een gehackte auto, is dit zelfs een factor 6."

 

Zelfrijdende auto's moeten dus heel erg veilig zijn om sociaal te worden geaccepteerd. "We hebben hier een paradox te pakken. Zelfrijdende auto's hebben grote potentiele voordelen, waaronder een veel grotere veiligheid, maar juist de lastige sociale acceptatie van het veiligheidsaspect kan de zelfrijdende auto enorm in de weg gaan zitten. Een paar ongelukken, zoals vorig jaar met een zelfrijdende Tesla in Florida, zouden de opmars van de zelfrijdende auto behoorlijk kunnen belemmeren."
Overakker verwacht overigens dat de sociale acceptatie varieert in de tijd en plaats.

 

Beleid

Beleidsmakers zouden volgens Overakker mede moeten bepalen welke technologie beschikbaar komt voor de consument. "Ze zouden duidelijk moeten aangeven waaraan het ontwerp en de veiligheid moeten voldoen; bijvoorbeeld richting bedrijven als TomTom, om hacken te voorkomen. En er zouden veiligheidsmaatregelen moeten zijn om de automobilist betrokken te houden bij de taak van het autorijden. De RDW kan hier een belangrijke rol in spelen."
 

Gerelateerd nieuws

Robot vindt mens maar lastig

Robots vinden mensen maar lastig - en dat moet anders

Robots die lekker bezig zijn de hele dag dezelfde taak uit te voeren, vinden het vaak maar lastig als de mens hun daarbij stoort met aanwijzingen over hoe het beter kan. Zodra de mens de bot de rug toekeert, gaat die…

Controle over spin-richting in grafeen

Controle over spin-richting in grafeen

Onderzoekers aan de Rijksuniversiteit Groningen zijn erin geslaagd om de elektronenspin in grafeen te manipuleren. Ze gebruiken hiervoor molybdeen diselenide.

Amazon wil drones gecontroleerd laten crashen

Amazon wil drones gecontroleerd laten crashen

Amazon heeft onlangs een patent geregistreerd voor een drone die zichzelf in de lucht kan vernietigen. Dit om te voorkomen dat hij bij moeilijkheden neerstort en meer schade aanricht.

Gratis nieuwsbrief

EOL

 

Focus op

ABB BV
ABB BV

Machineveiligheid, systemen en componenten

B&R Industriële Automatisering BV
B&R Industriële Automatisering BV

Perfection in Automation

Pilz Nederland
Pilz Nederland

Voor industriële (veilige) automatiseringsoplossingen

Rotero Holland BV
Rotero Holland BV

Stappenmotor - Servomotor - Elektro Magneet

Product van de maand

RSS
Veiligheidsfotocellen van de serie SLB 240/440

De kleinste veiligheidsfotocel ter wereld met geïntegreerde veiligheidsmodule

Download gratis engineering boeken

A gratis boeken downloaden

 

Agenda

12 december 2017, Amsterdam, Beurs van Berlage

International Micro Nano Conference

International conferentie over micro- en nanotechnologie

13 december 2017, Amsterdam, Beurs van Berlage

Sense of Contact

Sensors for people and industry

13 december 2017, 's Hertogenbosch, Brabanthallen

Agrifoodtech 2017

Agrifoodtech de toekomst voor Nederland, alle High Tech & ICT oplossingen onder één dak

Meer agendapunten »