Onlinemagazine ‘Valorisatie in beeld’ toont impact wetenschappelijke kennis op samenleving

In het online magazine ‘Valorisatie in Beeld’ geven de nederlandse universiteiten door middel van een aantal projecten een inkijkje in de manier waarop hun wetenschappelijke onderzoek en kennis bijdraagt aan de maatschappij.

De Vereniging van Universiteiten (VSNU) wil op deze manier verschillende vormen van kennisbenutting beter onder de aandacht brengen. Op dit ogenblik zijn de universiteiten nog onderbelicht als broedplaats voor samenwerking, innovatie en start-ups. Kennisbenutting, valorisatie genoemd, is naast het geven van onderwijs en het verrichten van onderzoek een derde kerntaak van universiteiten. Wetenschappers zorgen dat hun uitvindingen, kennis en ideeën buiten de universiteit een plek vinden en ten goede komen aan de samenleving. Het magazine ‘Valorisatie in beeld’ biedt een collage van deze verschillende vormen van valorisatie anno 2016. En dit is slechts een greep uit de bijdragen van de wetenschap aan de vele gezichten van kennisbenutting in Nederland. Het magazine zoomt per universiteit in op de cijfers en praktijkvoorbeelden, ondersteund met interessante artikelen, filmpjes en infographics.

Valorisatie zichtbaar en meetbaar maken

Valorisatie is de dagelijkse praktijk voor alle universiteiten, maar het is niet altijd zichtbaar. In Nederland en in omringende landen zijn daarom initiatieven ontstaan om deze activiteiten zichtbaar en meetbaar te maken. Nederlandse universiteiten ontwikkelden daarop de valorisatie-indicatoren volgens een gezamenlijke definitie. Iedere universiteit heeft vervolgens een eigen set van indicatoren gekozen om de eigen manier van kennisbenutting zichtbaar te maken. Het helpt de universiteiten bovendien om hun eigen profiel te versterken. De resultaten zijn te lezen in het E-zine.

Klik hier naar het E-Zine.