Slimme drinkbeker wint tweede Blue Pitch

Op 2 juli vond de tweede editie van de Blue Pitch plaats, een evenement waarbij duurzame en technische innovaties zich mogen presenteren voor een jury van Blue Engineering, Rabobank Venlo e.o. en LIOF. De winnaar is de slimme drinkbeker van Erik Janssen geworden. “Nu kunnen we echt een prototype maken en het product op de markt brengen”, vertelt Erik enthousiast.

“De drinkbeker van Erik is een voorbeeld van goede samenwerking”, vertelt Jeroen Rondeel, directeur Blue Engineering en voorzitter van de jury. “Erik heeft zelf een achtergrond in de verpleging en techniek en hij heeft hulp gekregen van BX Seven, een technisch bedrijf dat big data slim kan vertalen naar toepassingen. En het product is goed doordacht. Die combinatie was voor ons als jury doorslaggevend.”

Slimme drinkbeker

De slimme drinkbeker weet wanneer en hoeveel iemand uit de beker drinkt en merkt zelfs als hij gewoon wordt leeggegooid. De beker stuurt zijn data eenvoudig naar een computer. Erik: “Drinken is een belangrijke parameter voor zieke en oudere mensen. Met onze beker weet de verpleging of ze een infuus moeten aanleggen en of de patiënt niet te veel en niet te weinig heeft gedronken. Voor veel mensen met bijvoorbeeld nierproblemen of dementie is dat cruciaal. Het winnen van de Blue Pitch opent deuren voor ons. Financieringsdeuren, maar ook netwerkdeuren. De jury heeft ons ook een gesprek beloofd met een grote zorgverzekeraar, bijvoorbeeld. Top!”

Blue Pitch

De Blue Pitch is een initiatief van Blue Engineering om ondernemende engineers de kans te geven hun technische start-up te presenteren bij de financieringsprogramma’s van Rabobank en LIOF en kennis te maken met het Blue Innovation Center waar R&D bedrijven samenwerken om hun producten te verbeteren en naar de markt te brengen.

De overige deelnemers aan de Blue Pitch presenteerden uiteenlopende ideeën over onder andere het terugwinnen van grondstoffen uit IT-afval, een zelfbouwpakket voor een voertuig, een vernieuwend systeem voor toerisme, mestscheiding aan de bron en groentedranken. “Wij zien dit soort ondernemende ideeën graag bij het Blue Innovation Center”, vertelt Jeroen Rondeel. “De bewoners hier, een mix van technische bedrijven, creatieven, hogescholen en universiteiten, inspireren en ondersteunen elkaar om duurzame innovaties versneld naar de markt te brengen. En ons doel is om in de komende vijf jaar 100 ideeën, 20 projecten of bedrijven en 250 nieuwe banen te realiseren.”