Waarom Nest elke cent waard is

Google neemt de fabrikant van slimme thermostaten Nest over voor $ 3,5 miljard. dat lijkt nogal buitenproportioneel: waarom wordt er zoveel betaald voor een niche-product? het antwoord is simpel: omdat het kan, omdat het moet en omdat anders iemand anders het wel zou doen.

Vanuit financieel oogpunt is $ 3,5 miljard nogal idioot, voor een bedrijf dat nog geen twee weken geleden werd geschat op ongeveer $ 2 miljard.  En dat is al meer dan het dubbele van de schatting van $ 800 miljoen, die GigaOm  vorig jaar rapporteerde. En extra bijzonder omdat het gaat om een bedrijf dat een, weliswaar populair, product fabriceert in hoeveelheden van slechts tienduizenden stuks per maand.

Sinds 30 september vorig jaar had Google bijna $ 55 miljard in kas om mee te spelen. En waar een toekomstgerichte aankoop als Boston Dynamics inderdaad leuk speelgoed is, biedt Nest iets waaraan Google dringend behoefte heeft: een mogelijkheid om bij mensen in huis te komen. ,

Houdt bij al het technologienieuws in gedachten dat Google een advertentie-onderneming is. Het verdient zijn geld door zeer relevante advertenties te presenteren bij zoekresultaten in browsers, bij conversaties die je voert via e-mail, of door poëzie die je dicteert aan Google Now. Terwijl de aankoop van Motorola en diverse partnerships met Nexus hebben geleid tot competente telefoons en tablets, is een invasie in de huiskamer nog niet gelukt. Initiatieven als Google TV. Nexus Q orb, Google Glass of Chromecast zijn half mislukt of in ieder geval zwaar bekritiseerd.

Google’s fundamentele probleem met hardware voor in huis is dat men veel weet over technologie naar dat men de gebruikers van die technologie niet begrijpt. En waar de grootste zwakte van Nest ligt in het feit dat het bedrijf slechts twee producten heeft – die geen van beide de aankoopsom van $ 3,5 miljard lijken te rechtvaardigen – is de grootste sterkte juist dat het verstand heeft van de problemen van mensen en ze ook kan oplossen.

Je vindt het niet misschien niet zo erg dat Google een beetje rondsnuffelt in je thermostaat, maar een feit is dat Google onlangs plaatsgebonden ‘geheugensteuntjes ‘ introduceerde ("Denk erom dat je koffie koopt als je naar Albert Heijn gaat"). Stel je voor dat zoiets in je woning zou gebeuren, in plaats van via de telefoon Het zou hetzelfde ongelooflijke netwerk kunnen benutten dat griepepidemieën voorspelt, waarmee films worden gepromoot.

Google heeft nest niet gekocht voor een thermostaat en een rookdetector, hoewel dat zeker rendabele producten zijn. Google koop Nest voor de breinen achter die producten en de empathie, waar het bij henzelf aan schort.

Bron: Gizmodo